Hoe kan het dat er op sommige euro munten staat dat het in 1999 gemaakt is terwijl de euro pas in 2002 in zijn werking ging?

De euro is in 2002 van start gegaan. Maar hoe kan het dan dat er op sommige muntjes staat. 1999?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
de euro is op 01-01-1999 van start gegaan
munten en biljetten werden 3 jaar later in omloop gebracht

Antwoorden (1)

Jaren vóór de werkelijke invoering van de euromunten in 2002, is reeds met het slaan van euromunten begonnen. België, Finland, Frankrijk, Nederland en Spanje hebben ervoor gekozen de munten het jaartal van muntslag te geven. Van deze landen bestaan dus ook euromunten met de jaartallen 1999, 2000 en 2001. In feite uit jaren vóór de daadwerkelijke invoering van de euro als betaalmiddel. De overige landen hebben alle munten die in de periode 1999-2001 geslagen zijn het jaartal 2002 gegeven.

Toegevoegd na 1 uur:
Zinvolle reactie van ItisLeClerc:
De euro is op 01-01-1999 van start gegaan. Munten en biljetten werden 3 jaar later in omloop gebracht.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook in België diende ik als een van de eersten aangiften in EURO in (zowel vennootschapsaangiften als personenbelastingsaangiften) en daar kreeg ik van geen enkele enige controle over, omdat de belastingsdiensten toen nog niet klaar waren daarmee en ook nog betaald werd in BEF (Belgische Frank). Dus inderdaad, ik had meteen al zo'n pakketje munten aan mijn kinderen gegeven omdat ik als boekhouder al in 'prepress' heel snel die gedrukte munten had besteld met 'de kop' van Koning Albert II en het jaartal 1999 in België. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_euro_coins