Wie betaald AOW tijdens prepensioen?

Ik ga eerder als mijn AOW leeftijd met pensioen, hoe wordt de afdracht van de AOW premie dan geregeld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

De AOW premie wordt op je box-1 inkomen (dus ook over je je prepensioenuitkering) ingehouden en geint door de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tijdens het dienstverband wordt de betaling van de pensioenpremie verdeeld tussen werkgever en werknemer. Als het dienstverband is beëindigd, wordt geen pensioen meer opgebouwd.
AOW wordt vanaf het 15e levensjaar opgebouwd, ook zonder te werken. Bijvoorbeeld bij scholieren/studenten en bij mensen die vervroegd stoppen. Als de verzekerde naar het buitenland vertrekt, wordt voor elk heel jaar van afwezigheid 2% op de toekomstige uitkering gekort.