Welk profiel moet ik kiezen als ik officier van justitie wil worden? Maar ik wol absoluut geen geschiedenis!

Vwo, geen geschiedenis

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Je moet eerst aan de universiteit rechten studeren. Hiervoor is elk VWO-profiel geschikt. Je moet je dan wel afstuderen in de richting van Nederlands burgerlijk (proces)recht, straf(proces)recht en bestuurs(proces)recht.
Daarna ga je verder voor RAIO (Rechtelijk Ambtenaar in Opleiding), om dit te worden zijn meerdere mogelijkheden. Dit ligt aan de ervaring die je op hebt gedaan en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@dianaf, dit antwoord is erg wankelmoedig. Je moet je in het vierde jaar dusdanig specialiseren dat je afstudeert aan de universiteit als master met civiel-effect.
Het civiel-effect vereist een master rechtsgeleerdheid met nog specifiek vereiste juridische onderdelen, zoals burgerlijk (proces)recht, bestuurs (proces)recht en straf(proces)recht. Er zijn er nog meer. De nationale beroepengids is duidelijk niet bijgewerkt. De Raio-opleiding is afgebouwd. Daar kun je sedert 1 april 2014 niet meer voor inschrijven.
Je mag met ieder VWO-profiel naar de universiteit om een Rechtenstudie te beginnen . Met economie en maatschappij heb je wel een voorsprong.
Als de profielen C&M en E&M afvallen wegens het verplichte profielvak geschiedenis dan is er de keuze tussen N&G of N&T.
Het lijkt mij dat het profiel Natuur & Techniek er het dichst bijkomt. De profielvakken Wiskunde B, Natuurkunde en Scheikunde horen bij elkaar en richten zich op logisch denken en het oplossen van problemen.