Hoeveel euro is een redelijk maandelijks bedrag voor kost en inwoon?

Wanneer je wil samenwonen en je deelt de kosten zowel voor voeding als verzekeringen (geen auto, geen huur en ook geen persoonlijke uitgaven) dus enkel de voeding verzekering gas electriciteit water.
wat is dan een redelijk bedrag dat elk in de pot legt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Wij hebben het zo gedaan:

De kosten die samen betaalt moeten worden hebben wij op een rijtje gezet.
En van ieder bedrag (soms kwartaalbedrag of jaarbedrag) hebben wij een maandbedrag gemaakt.

Dan kom je tot een totaalbedrag per maand.

Dat kun je door twee delen, maar wij hebben het "naar inkomsten" verdeeld.
Dus wie het meeste verdient, die betaalt ook het meeste.
Dit zou ik niet doen in een studentenhuis,
maar wel in een liefdesrelatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat verschilt per situatie. Je kan alle bedragen bij elkaar optellen en delen door het aantal personen dat er moet betalen en dan heb je het bedrag dat iedereen moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak een schatting van de kosten en deel dat door 2. ( of het aantal personen)
Kijk dit voor 3 mnd aan. Maak dan een nieuw overzicht over de werkelijke kosten en kijk dan of het overeen komt en pas de inleg evt aan.
Het is atijd aan te raden om iets extra's in te leggen voor onvoorziene uitgaven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan op verschillende manieren. Je kunt elk de helft doen, of naar rato van inkomen, of naar verbruik. Als eerste moet je een overzicht maken van de kosten die je samen hebt. Voeding is per persoon minder duur wanneer je met meer doet, en ook de kosten voor gas en electriciteit verdubbelen natuurlijk niet zomaar als je samen gaat wonen. Je kunt wachten tot je een overzicht hebt van werkelijk meer gemaakte kosten sinds je samenwoont, of je maakt een inschatting. Het Nibud heeft hier tabelletjes voor. Ze hebben ook een PDFje over kostgeld en hoe je dit soort dingen kunt verdelen: zie de bron. Misschien heb je daar iets aan.