welke opleiding moet je doen voor als je later een eigenzaak wilt hebben of als ondernemer en zakenvrouw/man?

Mijn vraag ik dus welke opleiding je moet doen ik zit nu op de havo dus kan dat met havo en welke opleidingen moet ik nog volgen om een eigen bedrijf te hebben en of ondernemer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Poet
9 jaar geleden
Er zijn algemene opleidingen voor ondernemerschap.
Maar er zijn ook typen ondernemingen waar inhoudelijke vakkennis nodig is. Bijv: medicus, tandarts, banketbakker, fietsenmaker, autodealer, hotelier, opticiën, pianostemmer, etc. Veel ZZP-ers zijn in essentie vakmensen met een beperkte cursus in ondernemerschap.
Heb jij een idee van de richting die je op wilt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt er idd aan wat Poet zegt, op welke richting jij je wil gaan richten. De volgende stap is dan, om die studie te kiezen. Als ik nu jouw vraag lees, zou ik bedrijfskunde beantwoorden, maar probeer zoveel mogelijk wegen open te laten en laat je informeren bij de decaan, die is er niet voor niks. Ook is het mogelijk om zelfstandig ondernemer te worden zonder vooropleiding over bedrijven.
Antoni
9 jaar geleden
irisg, laat je eens uitgebreid informeren over het ondernemerschap door de Kamer van Koophandel. Je kan kijken op de website www.kvk.nl, en je kan ook een kantoor van de KvK in jouw buurt bezoeken, bijvoorbeeld op een open dag voor startende ondernemers.

Antwoorden (2)

Er is hier geen opleiding voor verplicht. Er zijn wel opleidingen maar deze zijn niet verplicht zoals o.a. zelfstandig ondernemer detailhandel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt met elke opleiding en zelfs zonder enige opleiding ondernemer worden. Het ligt er wel aan wat voor soort ondernemer. Een fysiotherapeut kan ook gewoon een zelfstandig ondernemer zijn, maar je moet wel een opleiding tot fysiotherapeut volgen. Hetzelfde geld als je bijvoorbeeld in de installatietechniek aan het werk zou willen (gasfitter, cv-installateur). Maar als je een (web)winkel wilt beginnen in kralen, kleding of zo, dan heb je geen bepaalde opleiding nodig.
Belangrijker is om te bedenken wat je wilt gaan doen als ondernemer, welke dienst of product wil je aanbieden? En kies daar een opleiding/richting bij!