Wanneer moet je een notaris betalen?

Een verkoper wilde een akte laten passeren. Ik heb dit niet door laten gaan. De notaris heeft zijn eigen kosten afgetrokken van het geld wat we op een derden-rekening hadden gestort. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Dit soort situaties is te vinden (moet te vinden zijn) in de algemene voorwaarden van de notaris.

De verplichting om een notaris te betalen staat vast wanneer hij de opdracht heeft aanvaard. Bij annuleren van de opdracht mag de notaris de kosten in rekening brengen die hij tot dat moment gemaakt heeft. Als het passeren niet doorgaat, heeft de notaris in principe alle werkzaamheden al verricht, behalve het doorspreken en passeren. Dan is het ook normaal dat zijn opdrachtgever daarvoor wordt gefactureerd (aantal aan het dossier bestede uren vermenigvuldigd met het uurloon van de desbetreffende medewerker(s), kantoorkosten.)

Wat betreft het verhaal op de derdenrekening: komt mij vreemd voor maar ik heb op internet algemene voorwaarden van een notaris gevonden die dat ook doet:

"De notaris is bevoegd openstaande declaraties te verrekenen met gelden welke de
notaris ten behoeve van de opdrachtgever onder zich heeft op de
derdengeldenrekening."

Als iemand goed thuis is in de wet, zou het toch de notaris moeten zijn...
Computoon