De ongeschreven wet van het conjunctuurverloop is dat er na elk hoogtepunt na verloop van enige jaren een recessie volgt en omgekeerd. Als reactie hierop zullen aandelenkoersen per definitie (gemiddeld) tijdelijk dalen en daarna verder stijgen.
Cyclisch beleggen betekent dat je ernaar streeft om gebruik te maken van de grootte van de golfbewegingen van de koersen. Je stapt in/koopt op een lage koers en stapt eruit op een hoge koers.
Wel vervelend dat de meeste particuliere beleggers het niet aandurven om anti cyclisch te beleggen, anticiperend op eerdergenoemd conjunctuurverloop. Aandelenkoersen lopen immers 1 à 2 jaar vooruit op de economische golfbewegingen.