Is er mogelijkheid tot fraude als je je geboortedatum en bankrekeningnummer doorgeeft?

Ik werd gebeld, met de mededeling dat ik een reis naar Frankrijk zou krijgen plus een week naar Praag voor de prijs van 39 euro. Het zou over een bedanking gaan voor een deelname aan een enquête twee jaar terug. Men beschikte al over mijn naam en adres, en vroeg nog mijn geboortedatum. Die heb ik gegeven, hoewel ik eigenlijk een beetje wantrouwig was.
Toen men ook mijn rekeningnummer vroeg "voor de overboeking", heb ik gevraagd om me eerst alles door te sturen per mail.
Er kwam binnen de seconde een man aan de lijn die een stuk onvriendelijker was dan de dame die me eerst te woord stond. Hij vroeg of ik nare ervaringen gehad had met het doorgeven van bankrekeningnummers e.d.m.
Toen ik zei dat dat er niet toe deed, maar dat ik gewoon niet zomaar even mijn rekeningnummer wilde doorgeven, bleef hij aandringen.
Ik begreep ook effectief niet de reden waarom ik mijn bankrekening zou moeten geven : ik moest toch immers aan hèn betalen en dus zou ik eigenlijk hùn rekeningnummer moeten gekregen hebben.
De man zei heel nors "dus u wil niet uw rekeningnummer geven en u wil niet zeggen waarom niet. dan houdt het hier op".
Nu heb ik dit al aan enkele mensen verteld, en men zegt dat er niets had kunnen mis gaan. Dat ik zonder problemen mijn rekeningnummer had kunnen geven.
Klopt dit? Of was er hier effectief kans op fraude?

9 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Zo zo. Frankrijk én Praag voor 39 euro, en dat als bedankje voor iets van twee jaar geleden? Als het te mooi LIJKT om waar te zijn, dan IS het meestal ook..

Goed dat je niet hebt toegegeven. En je rekeningnummer is eigenlijk vrij persoonlijke informatie, alleen is het zo jammer dat je het zo vaak wel móet geven. Als een oplichter kwaad wil, kunnen ze proberen om hiermee geld van je rekening af te schrijven. Dat mogen ze niet doen zonder jouw (schriftelijke) machtiging, maar dat houdt natuurlijk kwaadwillenden niet tegen om het toch te proberen. Ze kunnen aan de hand van andere gegevens je handtekening kopiëren of na proberen te maken, of ze hopen dat de bank je handtekening niet controleert. Sinds ik als rechtshandige een hele tijd alleen met links kon schrijven en dat nooit enig probleem heeft opgeleverd met acceptgiro's of andere ondertekeningen - terwijl mijn links geschreven handtekening amper nog lijkt op die met rechts geschreven - is mijn vertrouwen in de controles van de banken alleen maar verder gedaald.

Je rekeningnummer is een uniek nummer en alleen gekoppeld aan jou en eventueel degene met wie je een en/of rekening hebt. Dat betekent dat dit soort informatie naast gevoelig voor fraude met machtiging voor het afschrijven van geld, ook gevoelig is voor identiteitsfraude. Hebben ze nog meer gegevens van je, dan wordt dat risico alleen maar groter. Ik zou zeker niet zomaar mijn rekeningnummer geven aan iemand met een zodanig 'vaag' verhaal en om eerlijk te zijn ben ik er sowieso wel voorzichtig mee.

Je zou eens kunnen googelen op kernwoorden uit dit verhaal om te zien of anderen hetzelfde hebben meegemaakt en te kijken of deze zaak al ergens gemeld is als oplichterstruc en wat er eventueel verder over bekend is.

Verder denk ik dat je er goed aan doet dat je dit soort gesprekken terughoudend bent. Als een bedrijf niet duidelijk kan uitleggen wat ze precies doen, waar ze je gegevens voor nodig hebben en hoe ze aan je al aanwezige gegevens zijn gekomen, is wantrouwen zeer zeker op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Googelen op typerende woorden is vaak een goede tip.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb pas ook zo een gelijkaardig telefoontje gekregen, een Nederlandse stem, wist al mijn gegevens ( bankrekening is niet ter sprake gekomen), maar volgende vrijdag gaan ze me een mail sturen waar ik moet bevestigen of ik de prijs aanvaard / of niet.
Natuurlijk ga ik deze niet willen ontvangen, maar ik ben bang dat ze meer weten van mij, dan ik denk. Op het einde van het gesprek werd het gesprek opgenomen waarin de persoon nogmaals mijn gegevens opsomde, en ik die maar kon beamen.
Hij heeft gebeld met een kenbaar nummer ( maar dit kan een belkaart zijn hé). Ben er niet gerust in. Wat kan ik doen ?

Andere antwoorden (2)

O jee, weer een nieuw type oplichters. Gelukkig bent u er niet in getrapt, wel jammer dat u al uw geboortedatum heeft gegeven. Uw wantrouwen was zeer terecht. Als zij niet bereid zijn om een mailtje te sturen met nadere informatie en meteen onvriendelijk gaan doen, dan kun je er van uit gaan dat er iets niet klopt. Reken maar dat er kans op fraude was, al weet ik niet precies hoe. Bijvoorbeeld iets bestellen op uw naam en op uw rekening? U een nep-brief sturen van een zgn. incassobureau, die er overtuigend uit ziet vanwege uw privé gegevens? Of erger?

Inderdaad @Reddie en @Vics, de ontbrekende gegevens kunnen zij ook ergens anders vandaan hebben, of wellicht was het de bedoeling dat er verderop in het gesprek nog meer vragen zouden volgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst een vraag. Kijkt u nooit naar: Opgelicht / Tros Radar?

Het hoeft hier overigens niet te gaan om voor de wet frauduleuze handelingen.
Het is mogelijk een poging tot het verkopen van een (reis)product waarbij het lokkertje is: € 39.

U kent toch ook de kreet: GRATIS. Veelvuldig in reclames gehanteerd. Hoeft geen fraude te zijn. Twee brillen gratis bijvoorbeeld (Pearl, Specsavers e.d.) Als ...... men voldoende verzekerd is (die verzekering is niet gratis!) en als ...... enzovoort. Bovendien: als die 'gratis' brillen slechts voorzien zijn van 'gratis' vensterglazen, en u heeft andere glazen nodig, dan gaat de teller tikken. Extra bijkomende kosten dus.

Dat u om uw bankrekeningnummer werd gevraagd is minimaal een poging tot toestemming om de kosten van het aangeboden (reis)product aan de organisatie over te maken. Als om uitgebreidere informatie wordt gevraagd, geeft men niet thuis. U machtigt de beller tot een eenmalige overboeking van geld. En u krijgt óf een niet gewenst product óf een tegenvallend product of .... waarschijnlijker: u krijgt helemaal niets. En uw geld is niet terug te halen. De boeven zijn met de Noorderzon vertrokken.

Goed dat u het gesprek voortijdig hebt afgebroken. Gewoon niet ingaan op dit 'gratis' wonderverhalen.
fisbel
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
uit de toelichting maak ik op dat dit zich in België heeft afgespeeld en daar zal niet bijzonder vaak naar de Tros worden gekeken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Bovendien: als die ‘gratis’ brillen slechts voorzien zijn van ‘gratis’ vensterglazen, en u heeft andere glazen nodig, dan gaat de teller tikken."
Vensterglazen: waar haalt u dit vandaan? Blijkt niet uit uw links. Ik heb zelf ooit bij Pearl een volledig werkende 2e bril gehad.
fisbel
9 jaar geleden
Thinker:
U hoeft zich niet aangesproken te voelen als tevreden Pearl-klant. En mijn vensterglas-uitdrukking niet letterlijk nemen. Ironie die kennelijk niet is overgekomen. Waarvoor excuses. @ItisLeClerc:
U had het beter door dan ik. Vragensteller zal uit België komen. Het woord bedanking wijst daarop.
zondag
9 jaar geleden
Ik werd een aantal jaren geleden opgebeld dat ik een reis had gewonnen, waarmee weet ik nu niet meer. Maar vanwege administratieve redenen moest ik wel eerst even een bedragje overmaken. Ik zei dat ze de boom in konden en heb opgehangen. Ik loop liever een prijs mis dan dat ze me leegplunderen. Houd dat voor ogen als je er ook zo over denkt.