Wanneer je werkeloos wordt en recht hebt op een uitkering, wordt je dan gekort omdat je eigen geld hebt?

Een vriend wordt binnenkort ontslagen met wederzijdse goedkeuring, werksituatie tussen baas en werkgever is verstoord. Hij heeft volgens uwv recht op een uitkering indien hij nog geen ander werk heeft. Nu heeft hij uit de verkoop van een appartement een overwaarde van 40.000 euro, woont nu gehuurd. Volgens de bank mag hij dit geld de eerste drie jaar alleen gebruiken om in een huis te steken, dus niet privé. Mag het uwv hem korten op zijn uitkering, dus dat hij dat eigen geld eerst moet opmaken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
ronron1212
9 jaar geleden
Bij een ww uitkering wordt er niet gekort.
fisbel
9 jaar geleden
De € 40.000 die vrijgekomen is uit de verkoop van de koopwoning mag natuurlijk geheel vrij worden uitgegeven. Maar lees wel het antwoord van Lies12 hieronder wat betreft het bijstandsverhaal. De bank zal mogelijk gezegd hebben dat bij financiering van een nieuwe koopwoning er € 40.000 overwaarde is en dat vanwege de bijleenregeling dit geld gestoken zou moeten worden in de nieuwe woning. Dit om de financiering rond te krijgen. Maar dit is niet meer dan een vermoeden.
Antoni
9 jaar geleden
Er is een verschil in betekenis tussen "werkeloos" en "werkloos". Wie zijn baan verliest, wordt werkloos. Iemand die niets doet als actie vereist is, ziet werkeloos toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ antoni Wanneer je ontslag krijgt hoe dan ook en een ww uitkering krijgt is zowiezo verplicht om actie te ondernemen anders ben je je uitkering snel kwijt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fisbel Het geld mocht idd bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek uitgegeven worden aan de hypotheek en niet aanbv de verbouwing van het nieuwe huis. Dit geldt drie jaar volgens de rabobank
fisbel
9 jaar geleden
@rebe:
Nogmaals: de Rabobank bepaalt niet wat u met uw geld doet. De Rabobank geeft alleen advies. Omdat u in een huurhuis bent gaan wonen, vervalt voor u de bijleenregeling na 3 jaar. M.a.w: na 3 jaar huurhuis heeft u geen overwaarde meer en mag er weer volledig worden geleend of verbouwd ZONDER dat er op de belastingaftrek wordt gekort. En dat scheelt belastingteruggave. Pakweg: € 40.000 x 4% x 42% is € 672. En dat elk jaar! Lees vervallen eigenwoningreserve (overwaarde): http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/uw_hypotheek_of_lening/bijleenregeling/overwaarde_en_eigenwoningreserve/eigenwoningreserve_afnemen_of_vervallen_reserve/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fisbel Ik heb in mijn uitleg toch geschreven dat hij de eerste drie jaar dit geld niet prive mag gebruiken! De rabobank gaf daarin geen advies maar dit was hun stelling. De drie jaar zijn nog niet om.
Maar goed dit was de vraag niet of de rabobank gelijk heeft of niet.
fisbel
9 jaar geleden
Het gaat er inderdaad niet om wie gelijk heeft.
Het gaat erom waarom de Rabobank gezegd heeft dat uw kennis de € 40.000 niet privé mag besteden. Dat moet, gezien de driejarentermijn, te maken hebben met de bijleenregeling i.v.m. de aankoop eigen woning. Ik ken natuurlijk de preciese situatie niet, maar als het de bedoeling is dat de kennis weer gaat kopen, dan verstrekt de Rabobank kennelijk alleen een hypotheek als er eigen inbreng is van geld. Hier: € 40.000 M.a.w.: als uw kennis de € 40.000 privé opsoupeert, dan kan er geen sprake zijn van hypotheek eigen woning. Het zal hier dus een kwestie zijn van (Rabobank uitspraak) : ALS ..........DAN Het een en ander neemt niet weg dat uw kennis gewoon privé de € 40.000 kan opmaken. Maar dan geen eigen woning!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fisbel Okido, dwz dat t uwv de uitkering niet mag korte met die 40000 euries. Pas als hij in de bijstand komt. Dit zal niet de bedoeling zijn.

Het beste antwoord

Voor de WW wordt er niet gekeken naar vermogen. Mocht hij na afloop van zijn WW nog geen werk hebben gevonden en een beroep doen op Bijstand (WWB), dan ligt dat anders. Om voor WWB in aanmerking te komen, mag je niet teveel vermogen hebben. Dat bedrag ligt voor alleenstaanden net boven de 5000 en voor echtparen (of samenwonenden) boven de 10.000 euro. Een eventuele overwaarde op een huis kan dan een belemmering zijn voor WWB.

Ik weet niet precies hoe het zit met de status van dit geld, maar ook wanneer iemand een eigen huis heeft en daar gewoon in woont (en de persoon in kwestie dus geen vermogen heeft in de vorm van geld) kan dat een probleem vormen. Iemand kan verplicht worden om het huis te verkopen en eerst in te teren op het zo verkregen vermogen. Bij een huis zonder overwaarde is er in bepaalde gevallen nog wel (leen)bijstand mogelijk, maar het is in elk geval niet vanzelfsprekend.

Als iemand van de gemeente eerst op zijn vermogen moet interen om onder de vermogensgrens te komen, mag iemand anderhalf maal het sociaal minimum per maand gebruiken. Bijstand is ongeveer 900 euro per maand (voor een alleenstaande en inclusief gemeentelijke toeslag) dus wanneer iemand 20.000 euro boven de vermogensgrens zit, komt iemand pas na 15 maanden in aanmerking voor Bijstand (150% van 900 is 1350, 20.000/1350=14.8). Maak je je vermogen sneller op dan die 15 maanden, dan kun je niet eerder Bijstand krijgen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Meer informatie over WWB bij een eigen woning kun je vinden in onderstaande bron. Als hij het appartement nog niet verkocht zou hebben is er sprake van de eerste situatie (overwaarde minder dan 49.400). Iemand kan dan recht hebben op Bijstand wanneer het afsluiten van een tweede hypotheek of verkoop van het huis niet redelijk zou zijn. Bijvoorbeeld als de huur van een geschikte woning niet lager zou zijn dan de huidige hypotheeklasten.

Dat is om een beeld te geven hoe het werkt met WWB en woningbezit. Jouw vriend heeft zijn huis al verkocht, dus heeft gewoon vermogen boven de vermogensgrens. Ik vraag me wel af waarom je vriend dit geld alleen zou mogen (kunnen?) gebruiken voor een woning. Maar iemand die bijvoorbeeld een depositorekening heeft waarbij extra betaald moet worden om eerder bij het geld te kunnen, moet daar een beroep op doen vóór er eventueel recht kan zijn op WWB.

Ik hoop voor je vriend dat hij snel weer werk vindt, zodat hij geen beroep hoeft te doen op Bijstand. Voor WW maakt vermogen immers niet uit, omdat het een werknemersverzekering is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. De rabo bank gaf aan dat t geld alleen in een nieuwe woning mocht worden gestoken bij het nemen van een nieuwe hypotheek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanx!