Zijn goud en zilver nog steeds wettige betaalmiddelen?

We zien momenteel dat er nogal wat in de media komt over onze euro en de inflatie op deze munt. Wanneer we nu ons geld omwisselen voor goud of zilver, moeten winkels dit dan gaan accepteren als wettig betaalmiddel of zijn deze grondstoffen geen betaalmiddel meer voor de wet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het monetair weglaten,was ook beter geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje jammer van deze reacties. De reden waarom ik deze vraag stel is puur omdat er nogal uiteenlopende meningen zich de ronde doen en er nergens een duidelijk antwoord is te vinden in de literatuur. Tot 1971 hadden we een gedeeltelijke goudstandaard en toen was goud dus nog een wettig betaalmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan had je misschien de vraag iets anders moeten stellen! Zo als die nu op mij overkwam,was het een vraag van iemand die niet weet wat een wettig betaalmiddel is.
Goud of zilver an sich is bij mijn weten nooit een wettig betaalmiddel geweest,afgezien van muntstukken.

Het beste antwoord

Sedert 1 januari 2010 is er een nieuwe wet van kracht in de Amerikaanse staat Georgia dat naast de papieren dollars ook zilver en goud wettige betaalmiddelen worden om schulden te vereffenen. Ook de Staat zelf zal van beide metalen gebruik maken als betaalmiddelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier in België en Nederland zijn we zo ver niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Goud is geen wettig betaalmiddel. De waarde van de wettige betaalmiddelen worden wel gewaarborgd door goud. De goudstandaard.

In feite is de goudstandaard vervangen door een soort verhouding tussen het geld van de grote economieen op de wereld. Maar officieel zou de goudstandaard er nog zijn.
Ik vraag me soms af of de aanwezigheid van de VS in Afghanistan te maken heeft met het goud dat daar veel is te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de hoeveelheid goud vertegenwoordigt niet meer de hoeveelheid geld. Geld is enkel nog een 'verwachtingswaarde' en staat (helaas) los van de hoeveelheid goud dat een land of bank bezit.
Nee, zelfs van een plaatje goud wat je bij de bank koopt wisselt de waarde met de dag. Dus daar kan je nooit zomaar mee betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Metalen vertegenwoordigen een zekere waarde. Zeker als het goud, zilver, platina en dergelijke betreft. Sinds 1971 is er geen koppeling meer tussen de waarde van goud en geld, en metalen zijn (tenzij je ze naar de schrootboer of edelsmid brengt) niet erg praktisch als ruilmiddel. Welke winkelier heeft tijd en zin elke dag de meest recente metaalkoersen op te zoeken, en goudklompjes af te wegen op de toonbank?

Zelfs al zou het een wettig betaalmiddel zijn, dan nog zou het hoogstwaarschijnlijk bijna nergens geaccepteerd worden. Er geldt tenslotte geen formele acceptatieplicht voor welk betaalmiddel ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien er geen geldige gouden en zilveren munten meer bstaan,zij noch goud noch zilver wettige betaalmiddelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik dacht ook dat ons geld wat wij nu gewoon bezitten, de waarde presenteren van het goud in de bank? Want ik dacht dat de inflatie in Duitsland, tijdens de 2e WO, gevolg was van het teveel drukken van geld zonder de goudvoorraad te aanpassen.

Dus als wij met ons geld naar de bank gaan dan kunnen we dat omruilen (niet kopen) voor een klompje goud.

Misschien is dit ook weer hopeloos ouderwets geworden, heb dit toch al een paar jaar geleden geleerd/gehoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh vergeten antwoord op de vraag te geven.

Maar ik denk dat je gewoon vanwege praktische redenen goud of zilver niet kunt gebruiken om betalingen te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was al erg lang geleden, dan. Inflatie komt doordat MV > PT, geldhoeveelgeld(= hoeveelheid x omloopsnelheid) > de geldbehoefte voor het reële verkeer.Gan moet PT omhoog, en dat kan eigenlijk alleen maar via het verhogen van P en dat is het prijsniveau, dus inflatie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh oke, dat was was dan inderdaad lang geleden :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xepos93, de goudvoorraden zijn allang mee in omloop gebracht. Er is dus niet zoveel goud meer, als dat er geld is...