Heb ik recht op toeslag bij een gedeeltelijke Wajong?

Ik ben 23 jaar en heb een (oude) Wajong-uitkering van 45 - 55%. Ik had een schoonheidssalon waar ik nog geen winst uit haalde, maar waar ik noodgedwongen mee moet stoppen omdat ik op straat sta door redenen buiten mijn schuld om. Heb ik ondanks mijn gedeeltelijke uitkering toch nog recht op aanvulling tot het sociaal minimum. En zo ja, hoe lang duurt het voordat ik die krijg, want ik heb met spoed geld nodig voor een woonruimte. Ik wil ook een herkeuring aanvragen omdat mijn gezondheid zeer verslechterd is (dit was al voor de situatie maar is nu zeer verergerd door de situatie). Kan ik hier misschien spoed achter zetten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het sociaal minimum is het bedrag dat u minimaal nodig heeft om van te leven. De hoogte hiervan is door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vastgesteld. Het sociaal minimum is niet voor iedereen hetzelfde. Het hangt bijvoorbeeld af van uw leeftijd en leefsituatie.

Het UWV heeft een brochure: Kan ik een toeslag krijgen / daarvan kan ik niet rondkomen. Deze brochure geeft een aantal antwoorden op uw vraag. Zie bron 3 Als uw inkomen onder het sociaal minimum uitkomt, kunt u bij UWV een toeslag aanvragen. Zie bron 1 - schriftelijk opsturen. Misschien kan de toeslag digitaal aangevraagd worden. Of dat ook voor een Wajonger geldt, weet ik niet. Eerst even bellen dus. Zie: https://portaal.uwv.nl/webformulieren/tripleforms.aspx?scenario=sc01700

U moet de toeslag altijd binnen de eerste 6 weken dat uw inkomsten zijn veranderd, aanvragen. Als de aanvraag later binnenkomt, krijgt u mogelijk een lagere toeslag.
Voor een alleenstaande Wajonger van 23 jaar of ouder vult de toeslag aan tot iets meer dan het sociaal minimum inkomen. Als uw laatst verdiende loon lager was dan het sociaal minimumloon, is er de mogelijkheid van aanvullende bijstand. Voor alle aanvraagformulieren - zie bron 2.

De verwerkeringstijd voor uw toeslagaanvraag zal al gauw 6 tot 8 weken zijn. Er is bij u spoed geboden. Daarover kunt u het beste even bellen met het UWV. Daar is uw dossier en als de vraag te moeilijk is, bellen ze binnen 48 uur terug. UWV zal u ook kunnen vertellen hoe u een hernieuwde keuring in gang kunt zetten.
fisbel