Hoewel je het elk, periodiek terugkerend moment kunt doen, heb ik bij verschillende bedrijven meegemaakt dat het zo laat mogelijk in december gebeurt.
Computoon
9 jaar geleden
Een aantal vennootschappen past zijn boekjaar om echte en niet fiscale redenen omwille van de inventarisopname.

Bedrijven die het meest verkopen met eindejaar, kiezen dan voor een boekjaar dat dan dikwijls op 31/03 valt i.p.v. op 31/12.

Nu met de automatische inventarisatie moet nog steeds gecontroleerd worden wat de echte stock is, dus ook diefstal, verlies, schade, fouten.

Dit gebeurt bij mijn weten in ruim 80% van de gevallen de eerste of tweede week van januari, als men goed georganiseerd is en men kan alle personeel dat samen laten doen in twee of drie dagen, gebeurt het soms ook eind december.

De BTW-inspectie kwam vroeger dikwijls net daarom controle houden de eerste week van januari (mijn vader zaliger ging dan soms mee de baan op daarvoor en toen werd er ook wel wat gedronken, wat nu niet meer kan noch mag, ik spreek van 40 jaren geleden). Een fouteive (meestal te hoge) stock is immers een truc om zwarte verkopen te verbergen en dat merk ik dikwijls bij firma's die in problemen raken en een onverklaarbare hoge stock hebben waarbij de vorige boekhouders/accountants soms ontmasker als medeplichtige daarin (zet veel kwaad bloed en maakt mensen dan woedend op mij, zo gaat het in de wereld).

Winkels (vooral modewinkels) zie je dan dikwijls een bord vermelden: "Gesloten wegens inventarisatie".

Vercruysse sluit op 2 juli, zie http://www.vercruysse.be/nieuws/op-maandag-2-juli-zijn-wij-gesloten-wegens-inventaris#.VHsj2NKG8Ys

SMCit sluit op 2 januari hiervoor, zie http://www.smcit.be/?q=node/92

Als je de jaarrekening opvraagt van de bedrijven in kwestie of de publicatie van de oprichting, weet je bijna zeker wanneer de inventaris moet gebeuren als je het boekjaar weet.

Vele bedrijven vergeten zelfs dat een inventarisboek tot de verplichte boeken hoort, zelfs bij eenmanszaken die GEEN dubbele boekhouding moeten voeren. Logisch, vind ik (in werkelijkheid ondervond ik nog nooit problemen met Excels neer te leggen bij de elektronische aangiften maar mijn cliënten betalen meestal veel belastingen en stellen het goed).