Wat verstaat een zorgverzekeraar onder "spoedeisend"?

Op een buitenlandse reis in de VS bleek dat ik mijn medicijnen vergeten was. Ik ben verzekerd voor spoedeisende hulp in het buitenland, maar mijn claim van ongeveer 200 euro (medicijnen en kosten dokter voor een recept) wordt niet vergoed omdat het niet spoedeisend zou zijn.

Ik lig er niet echt wakker van, maar als je langere tijd geen medicijnen tegen hoge bloeddruk inneemt kunnen de gevolgen serieus zijn. Wanneer is hulp 'spoedeisend'? Zijn daar harde criteria voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Spoedeisend is een situatie van leven op dood, of in elk geval heel snel moeten handelen om ernstigere (gevolg)schade te voorkomen. Die zal niet heel snel optreden als je een tijdje geen medicijnen neemt voor hoge bloeddruk. In tegenstelling tot bijvoorbeeld insuline, ik noem maar een zijstraat , waarbij de situatie binnen een dag al levensbedreigend kan worden. Bij een hoge bloeddruk gaan daar jaren overheen ; een vakantie zal niet extreem veel extra schade toebrengen. Los daarvan : je had de medicijnen wel, je bent ze gewoon vergeten. Heel hard, maar voor de verzekering een gevalletje : "eigen schuld dikke bult" . Had je ze gewoon zelf meegenomen, dan had de situatie nooit ontstaan. Echt gewoon domme pech. Bovendien valt de vergoeding voor daadwerkelijke spoedeisende hulp erg tegen ; mijn zus moest vorig jaar onverwacht een hartfilmpje laten maken in Amerika, omdat ze niet goed geworden was. Het was gelukkig niks, maar die ongein kostte daar - filmpje, consult, röntgenfoto - 4000 dollar. Ze kreeg echter slechts 1500 dollar - wat het zelfde rijtje onderzoeken in Nederland kost - vergoed. (Gebeurt iets dergelijks in Afrika voor pakweg drie tientjes, dan geldt voor de vergoeding natuurlijk WEL de lokale prijs).

Niet superhard maar toch duidelijk: "Medische zorg die je niet hebt kunnen voorzien en die niet uitgesteld kan worden tot na terugkeer in Nederland".

Ik neem aan dat dat gaat om precies die zorg die in Nederland ook geldt als spoedeisend. Dus klachten waarmee je naar de spoedeisende hulp zou gaan, of voor spoedeisende huisartsenzorg buiten kantoortijden, de huisartsenpost. Ook die is alleen bedoeld voor dringende zaken waarmee je niet kunt wachten tot de eerstvolgende werkdag. Nu is het natuurlijk zo dat op het moment dat jij je medicatie bent vergeten of dat je niet op tijd een herhaalrecept hebt aangevraagd voor medicatie waar je echt niet buiten kunt, er voor JOU een relatief spoedeisende situatie ontstaat. En in voorkomende gevallen is het niet (kunnen) nemen van medicijnen medisch gezien ook nog een spoedgeval. Maar het is iets wat je had kunnen voorkomen door op tijd een herhaalrecept te regelen of bij een reis voldoende mee te nemen. In Nederland zul je zeker bij belangrijke medicatie wel geholpen worden, maar onder protest. Een arts op de huisartsenpost bijvoorbeeld zal hooguit een recept uitschrijven voor tot het eerste moment dat je weer bij je eigen huisarts terecht kunt, en je zult zeker te horen krijgen dat dit niet de bedoeling is. Omdat je een nota van zorg in het buitenland zelf opstuurt en het strikt genomen geen verzekerde zorg is, zal de reden zijn dat de verzekering niet wil uitkeren. Wat is dan wél een spoedeisende klacht? Die dingen waarmee je niet kunt wachten en waar relatief snel medische zorg voor nodig is. Denk aan (vermoeden van) een botbreuk, luxatie, wonden die gehecht moeten worden, zeer hoge koorts, een ernstige allergische reactie, plotse of ernstige benauwdheid, (dreigende) uitdroging door bijvoorbeeld een combinatie van aanhoudende diarree en overgeven, acute of ernstige buikpijn met eventueel symptomen van een infectie, pijn op de borst, neurologische uitvalsverschijnselen, een ernstige of langdurige hartritmestoornis, verlies van bewustzijn, acute verwarring of ernstige psychiatrische symptomen (bijvoorbeeld een psychose) plotselinge verergering van een bestaande (ernstige) aandoening, verwondingen na een ongeval, een epileptische aanval die veel te lang duurt en niet reageert op medicatie, ernstige pijn van voor jezelf onbekende oorsprong.. nou ja, vul maar in. Vaak zijn het onvoorspelbare en acuut opkomende klachten waarvoor je direct hulp nodig hebt, of die zorgwekkend zijn en waarbij je je afvraagt of het wel eens iets ernstigs zou kunnen zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100