Hoe groot is de kans dat de zondag toeslag binnen een half jaar verdwijnt?

Goedendag, ik werk op de zondag een x aantal uur bij de supermarkt albert heijn. Nou hoor ik al 2 jaar lang dat de zondag toeslag gaat verdwijnen aangezien de albert heijn elke zondag geopent is. Dit is dus geen speciale dag om open te zijn. Maar het verdient goed voor mij. Ik hoorde laatst dat dit weg zou gaan. Voor zover ik weet gaat het cao weer besproken worden in feberuari. Kan dit heel snel gaan? Of duurt dit nog wel even?

Hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Heel groot en hij wordt steeds groter. Uiteraard omdat het inmiddels wel zo ongeveer onzin genoemd mag worden dat 1 dag in de week in deze 24-uurs-economie een uitzonderingspositie heeft die eigenlijk nergens meer op gebaseerd is, behalve dan traditie. Maar tradities hebben geen eeuwigheidswaarde, en de zondagsrust - primair op religieuze gronden - is inmiddels ECHT volstrekt achterhaald. Nu de winkels gewoon 7 dagen per week open zijn, (en niet alleen winkels, denk ook aan allerlei andere bedrijven).

Iemand die de zondag nog steeds als religieuze heilige dag ziet en daarom niet wil werken, zal dat ook niet voor dubbel geld doen. En voor het leeuwendeel van het supermarktpersoneel - jongeren en studenten - is de zondag juist een bijzonder aantrekkelijke dag. Personeelstekort zal er dus echt niet door ontstaan.

Echter, bij het bedrijf in kwestie staat de zondagsrust nog als recht in de CAO, en die kan het bedrijf niet eenzijdig veranderen. De medewerkers echter (vakbond) kan ze ook niet eenzijdig eindeloos hard blijven maken, dus feitelijk lijkt het nog vooral een formaliteit, en is 'binnen zes maanden' een heel acceptabele marge.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je in de zorg werkt en je bent zo als ik alleen verdiener, dan zijn die onregelmatigheidstoeslagen wel de krenten in de pap. Als bij mij de ort er af gaat en ik daardoor voor 32 uur werken op de meest vreemde tijden ('s avonds tot 23.00u, zondag de hele dag, zaterdagavond, kerst, oudjaarsavond, nieuwjaarsdag, pasen, pinksteren, koningsdag, hemelvaart, noem ze allemaal maar op)
krap aan €1500.00 zou gaan verdienden zou ik voor het zelfde geld lekker van 9-17 gaan werken en dan net als ieder ander alle feestdag vrij, alle weekenden vrij, op alle verenigingen gaan die ik zou willen, ipv op die ene waarop ik nu zit, want ik heb maar 1 vaste vrije dagdeel per week, dat is caobepaald, ik ben dus alleen zeker van de vrije donderdagavond, verder werk ik alle dagen van de week op alle uren van de week, daar mag lijkt me ook wel iets tegenover staan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar jij noemt daar hele andere tijden ; avonden, feestdagen.....dat is een volkomen ander verhaal (zoals ik in mijn reactie op de vraag had gezet).Bovendien gaat het om een volkomen ander soort beroep.
Dit gaat om reguliere arbeidstijden op een gewone doordeweekse dag die dan toevallig een zondag is.
Dat het de krenten in de pap zijn snap ik best, maar voor een jongere die alleen op zondag ongeschoold eenvoudig werk doet, bijvoorbeeld, vind ik het echt je reinste onzin. Het is tenslotte gewoon een normale werkdag (geworden).
Dat geld voor alle dagen die jij noemt zeker niet. Maar voor zover ik weet zijn die toeslagen (in de zorg en elders) ook nog lang niet op de nominatie om te verdwijnen ? Helemaal los daarvan - puur voor de discussie - lijkt het me persoonlijk voor veel mensen heerlijk om ook 's avonds en op de zondag te kunnen werken. Daar staan namelijk WEL weer andere vrije dagdelen tegenover die men nu altijd moet werken, en zoveel is er 's avonds en zondag buiten de deur niet te doen en vooral niet te regelen. Ben liever een ochtend of middag vrij dan een avond of een zondag - maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Keertje naar de markt kunnen ofzo, Of tijd hebben om een nieuwe bril uit te zoeken, om je zaakjes bij gemeente of ziekenhuis te regelen, de APK, een dierenartsbezoek, overdag in de tuin kunnen werken..... Ik werk zelf niet zo veel hoor, maar mijn ,man bijvoorbeeld moet voor ALLES vrij nemen, omdat hij ALLE kantooruren - ruim- werkt. Echt niet altijd een voordeel. En nee, daar staat niets tegenover. Geen enkele compensatie of toeslag. Het is dus lang niet zo scheef als het voor jou misschien lijkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Maaten ; nou, ze zijn er al een hele tijd over aan het steggelen, dus het zou zomaar ineens hard kunnen gaan. Ik weet echt niet of ze het nog een jaar kunnen blijven rekken. Niet zolang voor 99 % van de supermarklanten de PRIJS, die soms onder (!) de verantwoorde productieprijs ligt , het enige doorslaggevende argument voor de keus van supermarkt of boodschappen is. Dat geld moet wel ergens vandaan komen, en het personeel is de enige kip die nog kunt plukken. Aan de productenkant is iedereen al zo ongeveer tot op het bot uitgemolken. Vergis je niet in de macht van de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar het vervelende is dat er in de zorg gekeken wordt naar het winkelwerktijdenbesluit. Dus als op zondag de ort er af gaat gaat in de supermarkten, dit er in de zorg ook afgaat. Toen de ort op zaterdag onder het winkelpersoneel inging vanaf 12:00u ging dit er in de zorg ook in vanaf 12:00, daarna ging het er voor de winkels af tot 17:00, ging het er bij ons ook af, dus het hangt wel degelijk samen.
Vroegah toen ik net begon (1987) kreeg je op zaterdag en zondag de klok rond ort, Door de week vanaf 18:00 Nu is het door de week vanaf 20:00 een laag percentage en vanaf 22:00 iets meer, zaterdags vanaf 17:00 tot 0:00 en zondags van 6:00 tot 0:00. 's nachts ben ik ook op het werk aanwezig krijg ik 4 uur voor (8 uur slapen als je mazzel hebt) je krijgt pas uitbetaald wanneer je ik meen 1½ uur onafgebroken in de weer bent geweest, dit gebeurd bijna nooit. Als iemand valt en een wekadvies krijgt (ieder uur wakker maken), dan heb je vette pech, je bent de hele nacht wakker maar krijgt er niets voor (tenzij je zoals ik een locatiehoofd hebt die je wel de hele nacht uit betaald) Natuurlijk is het fijn op doordeweekse dagen dingen te kunnen doen wat anderen allemaal op de zaterdag moeten doen.
ronron1212
9 jaar geleden
Alle toeslagen zullen verdwijn daar heeft marleen helemaal gelijk. De tijd waarin dat gaat gebeuren is nog onduidelijk. Maar we leven nu in een 24 uurs economie en dat zal steeds meer en vaker gaan voorkomen. Ook de vakbonden zullen deze strijd niet halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Effe voor de volledigheid ; het is niet MIJN plan he ? Mijn antwoord is gewoon wat ik er zo over kan vinden. Dat er voor normale werkdagen geen verschil wordt gemaakt kan ik me trouwens persoonlijk prima in vinden. Nachten , vooral onregelmatige nachten, blijf ik een heel ander verhaal vinden - of het nu in de zorg is of horeca of beveiliging, wat dan ook, nachtwerk is daadwerkelijk fysiek zodanig veel zwaarder, dat dat zwaarder beloond mag blijven worden.
En het is zoals met alles : kut voor degenen die beter gewend zijn, maar daarom geen onvervreemdbaar recht. Tijden veranderen, en het werk verandert mee. Overigens waren al die toeslagen er vroeger ook niet ; die stammen uit de tijd dat het geld niet op kon, en dat blijkt nu ineens wel het geval te zijn. Op de lange duur sluit ik ook niet uit dat ze dit in andere beroepsgroepen gaan voelen .