Moet ik rechtsbijstandkosten van de andere partij betalen?

Afgelopen zomer is er een kleine schade gereden, maar met een groot bedrag. De totale schade en taxatiekosten waren 1045 Euro van de andere partij. Nu wil mijn verzekering dat ik nog 1345 aan hen terugbetaal, omdat die 300 Euro de administratiekosten waren van de rechtsbijstand van de tegenpartij.

De tegenpartij was niet verzekerd voor rechtsbijstand, dus waarom zou ik dan die kosten moeten betalen? Je bent toch niet voor niets verzekerd voor rechtsbijstand? Als je dat niet bent moet je het zelf gaan betalen of helemaal geen rechtsbijstand inschakelen.

Heeft een van jullie hier meer ervaring mee en kan ik hiervoor ook een advocaat inschakelen? Mijn jaarsalaris is totaal niet hoog, maar ik had een keer gelezen dat een advocaat 'gratis' is tot een bepaald jaarsalaris, klopt dit?

Graag zou ik advies ontvangen m.b.t. wat ik het beste kan doen. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Erna55
5 jaar geleden
Om welke reden betaalt je verzekering de schade van 1045 Euro niet ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn verzekering betaalt het wel, maar voor mij is het goedkoper als ik zelf de schade betaal i.p.v. dat de verzekering het voor mij betaalt en vervolgens mijn premie flink omhoog gaat. Als ik het laat uitbetalen kom ik ook nog eens in de min jaren.
ronron1212
5 jaar geleden
Bij die schade hoort dus ook het bedrag van de rechtsbijstand want die zou je verzekering anders ook betalen.
TurfGraver
5 jaar geleden
Dus zij vergoeden het wel maar je wil liever zelf betalen. Zij zullen dan niet een deel van de schade (rechtsbijstand van de tegen partij, welke blijkbaar gewonnen heeft, zijn ook kosten voor rekening van jou verzekeraar) gaan betalen.
Zij betalen alles of niks.

Antwoorden (1)

Ja, die kosten moet je (ook) betalen. De tegenpartij heeft die kosten gemaakt als gevolg van door jou veroorzaakte schade. Of en hoe de tegenpartij verzekerd is, doet er verder niet toe.