moet ik op de middelbare school latijn hebben gehad om arts te worden?

ik zit nu in 4 vwo en ik kwam laatst op het idee daar ik arts wilde woorden maar ik hoor mensen zeggen dat je hiervoor latijn moet hebben gehad klopt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die Latijnse termen leer je snel genoeg als je eenmaal de studie geneeskunde gaat doen. Ik zou wel op mijn Nederlands letten als ik jou was. Je vraag is niet bepaald in correct Nederlands gesteld en dat verwacht men van een arts toch zeker.
Poet
9 jaar geleden
Dat was in 1308

Antwoorden (4)

Nee, dat klopt niet,
Daar zou je ook niet superveel aan hebben, de Latijnse termen die je in je studie geneeskunde moet leren leer je niet op het gymnasium.
Ik heb zelfs gehoord dat voor een studie klassieke talen Latijn en Grieks op het VO niet verplicht is...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, hoewel alle ziekten en medicijnen ook een Latijnse naam hebben waaronder ze internationaal bekend zijn.

Als vooropleiding is nodig: VWO met profiel
Natuur & Gezondheid met natuurkunde of
Natuur & Techniek met biologie
Computoon
9 jaar geleden
Nee hoor, dat is niet nodig. Verplichte vakken zijn natuur- en scheikunde, biologie en wiskunde. Latijn is heel goed voor je taalinzicht en het ontwikkelen van analytisch denken, maar in zichzelf heeft kennis van de Latijnse taal een geringe waarde zolang je geen klassieke talen of theologie wilt studeren. En voor dat laatste is Grieks natuurlijk vele malen belangrijker.

Om de één of andere reden schijnen veel mensen te denken dat omdat artsen vaak Latijnse termen gebruiken, Latijn nodig zou zijn voor de studie geneeskunde. De verlatijnste termen in onze moderne geneeskunde staan echter ver af van het klassieke Latijn: een patella is een (offer)schaal, maar in de geneeskunde is het een knieschijf - om maar even één voorbeeld te noemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is wel makkelijker wanneer je latijn gedaan hebt, omdat je dan bepaalde woorden gemakkelijker herkend, maar zeker niet noodzakelijk.

Toegevoegd na 32 seconden:
herkent