Hoeveel geld krijg je van Wajong-uitkering als midden van de maand gaat werken ?

Als je bijvoorbeeld 10 november gaat werken bij je nieuwe werkgever krijg je dan minder wajong op 23 november ? ( 23e uitbetaal datum)

(ivm vaste lasten)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
en je hebt dit wel allemaal goed doorgegeven? dat je geen problemen krijgt later.
want wajong krijg je toch meestal als je niet kan werken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat ligt aan hoeveel uur je gaat werken.
beste kun je even bellen met uwv.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je zult minder wajong krijgen omdat je loon krijgt maar het loon en wajong samen zal niet minder dan je wajong zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik een baan vind geef ik dat door. En je krijgt wajong als je niet werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je halverwege de maand begint bij je werkgever, dan krijg je die maand de normale uitkering, de maand erop wordt het teveel betaalde verrekend. Als het tenminste hetzelfde gaat als bij de WIA.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Crea, bedankt! was al bang dat ik in de knoei kwam met de lasten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommige zaken zijn anders bij de Wajong dan bij de WIA, vraag het voor de zekerheid even na bij het UWV. Houdt het geld dat je teveel hebt ontvangen dan wel apart om het gat de maand erop op te kunnen vangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka: je krijgt Wajong als je door een handicap of ziekte die je op jonge leeftijd al had, arbeidsongeschikt bent. Arbeidsongeschiktheid is een ingewikkelde en vooral theoretische rekensom; gelukkig kunnen veel mensen die op papier arbeidsongeschikt zijn, met hulpmiddelen, begeleiding of een aangepaste werkplek wel (een paar uur) werken. Sowieso is de arbeidsongeschiktheid ingedeeld in klassen, de hoogste klasse is 80-100%. Dat betekent dat je verdiencapaciteit 0-20% is. Dat is niet veel, maar ook niet gelijk aan nul. Kun je toch meer werken dan die 20%, bijvoorbeeld omdat je een hele flexibele werkgever hebt, of omdat je deels vanuit huis kunt werken of werkt met andere aanpassingen, dan mag dat gewoon: je uitkering wordt dan naar beneden bijgesteld, maar je blijft wel een vangnet houden. Pas als je 5 jaar achtereen een bepaald minimum hebt kunnen verdienen, wordt ook je arbeidsongeschiktheidsklasse aangepast (oude Wajong). Daarna mag je nog tot vijf jaar terugvallen in de Wajong bij een verergering van je beperkingen. Effectief is het dus een vangnet van tien jaar. Sommige mensen kunnen juist werken doordat die Wajong-status vergoeding van bepaalde hulpmiddelen en voorzieningen voor werk of studie mogelijk maakt. En na het afronden van een studie zijn mensen soms minder arbeidsongeschikt, omdat ze daardoor meer verdiencapaciteit krijgen. @Notime: ik durf geen antwoord te geven op deze vraag, omdat ik alleen bekend ben met de Oude Wajong en ik het nog niet voor elkaar heb gekregen om zoveel werken dat mijn uitkering omlaag ging. Maar het hangt ook af van wanneer je je wijzigingen doorgeeft; als je bijvoorbeeld wisselende inkomsten hebt, moet je dat elke maand doorgeven en past UWV achteraf je uitkering aan.

Antwoorden (1)

Ja dat is helemaal correct. Nu zijn de instanties niet altijd even snel en kunnen ze het teveel betaalde achteraf terug vorderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aoery iets vergeten,

Je zal dus 9 dagen je uitkering krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het snelle antwoord. Als ik loon over een maand zou krijgen kom ik de 23ste in de knoei met me lasten hé ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het goed is betaalt je nieuwe werkgever ook uit zo rond de 23e dus hopelijk ga je het redden. Ik duim mee voor je!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meestal zal het zo zijn dat je je salaris ook pas een maand later krijgt, het duurt even voordat een personeelslid in de loonadministratie verwerkt is. Ik zit in de WIA en werk ook, de (halve) maand kreeg ik nog gewoon mijn uitkering zoals anders en kreeg ik nog geen salaris, de maand erop kreeg ik salaris voor de halve maand erbij en minder uitkering, omdat het teveel betaalde verrekend was met de nieuwe hoogte van de uitkering. Beide uitkeringen lopen via het UWV dus het zal mij niet verbazen als Notime dit ook zo krijgt.