Mag een bedrijf zomaar zeggen dat ze een machtiging hebben en van een rekening af laten schrijven?

Er is bij mijn INGbankrekening zomaar €83,25 afgeschreven (automatische machtiging) vanwege een telegraafabonnement die ik niet heb. Ook heb ik hier nooit testemming voor gegeven en nooit een telegraafabonnement gehad. De medewerker van de INGbank zegt dat zij geen toestemming controleren en alleen de taak uitvoeren.

Kan het zo zijn dat een bedrijf tegen aan bank kan zeggen dat ze een machtiging hebben en de bank dat zomaar uitvoert?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor een incasso-machtiging is een schriftelijke bewijs nodig met jou handtekening daarop. Tegenwoordig is een mondeling incasso-machtiging, via de telefoon, niet genoeg meer om een instelling/bedrijf te machtigen. Dit betekent dus dat de bank een schriftelijke bewijs van een machtiging heeft, vraag deze op! Storneer het bedrag. Mocht de telegraaf je willen verzoeken om alsnog het bedrag te betalen nadat je het hebt gestorneerd, beroep je dan op een onverschuldigde betaling. Tenzij je voor een periode wel De Telegraaf hebt gekregen, dan moet je er wel voor betalen.

Bronnen:
Student finance & commercie

Nee, dat mag niet, jijzelf moet eerst toestemming geven daarvoor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100