Wat houd loonheffing eigenlijk in? Is dat als je 2 witte baantjes hebt, dat je over 1 baan loonheffing betaalt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Loonheffing is een heffing over loon.
[bewerken] Nederlandse loonheffingen

In Nederland wordt onder de loonheffing verstaan de gecombineerde heffing van:

* Loonbelasting
* Premies volksverzekeringen (pvv)

De loonheffingskorting is een korting op deze heffingen, die correspondeert met zes van de heffingskortingen van de inkomstenbelasting.

Vanaf 1 januari 2006 moet de werkgever de loonheffing, de premies werknemersverzekeringen, en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet op één gecombineerde aangifte afdragen. Deze heffingen worden gezamenlijk, enigszins verwarrend, loonheffingen genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loonheffing = inkomstenbelasting + AWBZ
Als je twee baantjes hebt betaal je voor beide inkomens een loonheffing. Maar iedere belasting betaler heeft een heffingskorting, die het totaal fiscale inkomen omlaag brengt en dus tot minder belastgen leidt. Een werkgever (meestal die met het hoogste inklomen mag jouw loonheffing toepassen). Als beiderwerkgevers dat doen, dan wordt de betaalde belasting op het het totale inkomen te laag, en moet je later bij betalen. De voorbeelden hieronder zijn volkomen uit de lucht gegrepen, maar makn het wel duidelijk

Baan 1
loon 2000
loonheffing 700 (35 %)
netto 1300

Baan 2
Loon 3000
heffingskorting 1000
Bruto fiscaal loon 2000
loonheffing 700 35 %
netto loon 2300

Aanslag inkomsten belasting
Loon 5000
heffingskorting 1000
Bruto fiscaal loon 4000
linkomstenbelasting 1400 (weer 35 %)
betaalde voorheffing 1400 (700 van 1 en 700 van 2)
bij te betalen nul

Als ze bij baan 1 ook de heffingskorting hadden toegepast, dan had je maar 350 aan loonheffing betaald en dan had je aan het eind slechts 1050 als voorheffing betaald en had je alsnog 350 moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij één van je twee baantjes kun je idd heffingskorting krijgen. Dat kun je het beste doen bij het baantje waarin je het meest verdient en dus ook de hoogste loonheffing betaalt. Even langs de salarisadministratie en het is snel geregeld.