Waarom plaatst een installatiebedrijf magneten op de gasmeter?

Ik ben overgestapt van Eneco naar Nuon, en prompt kreeg ik een afspraak om de energiemeters te laten vervangen met slimme meters. Daar was ik aanvankelijk heel blij mee, want die wilde ik zelf al laten installeren en dit bespaarde mij mooi 70 eu. Mijn blijdschap was van korte duur want toen de installateur klaar was met zijn werk zei hij dat hij een paar magneten op de gasmeter had gevonden en dat hij dit moest melden met een mogelijk hogere schatting van mijn verbruik en hogere rekening tot gevolg.
Ik heb die magneten echt niet geplaatst, wist ook niet dat zoiets kon. De laatste mensen die bij mijn energiemeters zijn geweest zijn de mensen van een installatiebureau dat twee jaar eerder de oude meters vervangen heeft door nieuwere.
Mijn vraag is nu is er behalve fraude ook een logische reden waarom het installatiebureau dat twee jaar terug de meters heeft geplaatst ook een paar magneten onderop de gasmeter heeft aangebracht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
33.3K

Antwoorden (1)

Als die magneten er zaten heeft iemand die geplaatst. Als jij zegt dat het installatiebedrijf dat heeft gedaan, dan moet ik je geloven. Het lijkt mij echter onwaarschijnlijk, want het plaatsen van magneten Bin een gasmeter is een zonloze zaak. Dat is gebeurd door iemand die dacht dat de gasrekening dan lager gaat uitvallen, maar dat is in het geheel niet het geval. Je hoeft dan ook niet te vrezen dat het energiebedrijf dat beschouwt als fraude. Misschien als een poging daartoe, maar ja, je hebt geen cent minder betaald dan je moest betalen.
Mensen denken dat magneten bij elektriciteitsmeters wel een lagere rekening opleveren, vandaar waarschijnlijk die magneten op je gasmeter.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Daar dacht ik ook aan: dat het bij de elektriciteitsmeter wel eens zou kunnen helpen. In ieder geval als je nog zo'n mooie meter hebt met een draaiende schijf met ribbeltjes. Die schijf zou namelijk moeten worden afgeremd door een sterk magneetveld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoordt. Dat iemand ze geplaatst heeft is duidelijk. Maar niemand in mijn gezin kan dat gedaan hebben. We hebben altijd een loodzware koelkast voor de deur naar de meterkast staan. Die schuift niemand even op zij. En ik heb ze ook niet geplaatst, ik begrijp dat je me moet geloven op mijn blauwe ogen, maar het is echt zo. Het is of dat installatie bureau geweest, of de installateur vandaag hangt een broodje aap verhaal op.
Wat ik wel interessant vind aan wat je zegt is dat die dingen toch niet werken. Dat zou een indicatie kunnen zijn dat het misschien toch een technische reden heeft gehad en het installatiebureau dat daarom gedaan heeft? Waarom werkt het trouwens niet?
escape
9 jaar geleden
Het idee zou zijn dat je draaiende metalen onderdelen remt, zodat je meter langzamer draait dan anders. Dat zou trouwens regelrechte diefstal zijn. Vroeger boorden mensen een minuscuul gaatje in het glas van een elektriciteitsmeter om met een speld de draaischijf te blokkeren. De straffen waren niet mis, want je liep altijd tegen de lamp.
Er zijn trouwens ook mensen die denken dat magneten magische krachten hebben en het gas zodanig beïnvloedt dat je minder hoeft te betalen.