Kan ik zonder problemen een groot bedrag overmaken naar familie in Turkije?

Ik ben gewoon een werkend persoon met een goed inkomen en een leuk bedrag op de spaarrekening. Heb geen recht op tegemoetkomingen. Geen schulden, behalve het terugbetalen van het te veel ontvangen tegemoetkoming in 2013.
Graag wil ik namens iemand een bedrag tussen de €9000 en €12000 overmaken naar een familielid in Turkije. Dit gaat om een cash bedrag.
Ik ben rekeninghouder bij de AbnAmro Bank. Kan ik dit gewoon probleemloos op mijn rekening storten en vervolgens via internetbankieren of op kantoor zelf dit bedrag overmaken? Of vraagt de bank naar de herkomst van het geld en komt eventueel ook de belasting om de hoek kijken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
44.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
lees dit eerst maar eens.
http://financieel.infonu.nl/geld/20888-banken-waarschuwen-een-money-mule-geldezel-wordt-gepakt.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
is het jouw familie of is het de familie van die iemand?
fisbel
9 jaar geleden
@monaliza:
In mijn antwoord gebruik ik het woord pakezel. Ik bedoel hetzelfde als geldezel. O.a. t.b.v. Afrikaanse ' familieleden' Mooie verhalen, maar degene die het geld overmaakt is strafbaar als hij, misschien wel onwetend, meewerkt aan een illegale transactie.
Een terechte waarschuwing dus van uw kant!

Antwoorden (2)

Over da bedrag moet wel schenkingsbelasting worden betaald. Je kunt gewoongeld overmaken naar wie jij wil als je je maar aan de regels houdt Kun je aan tonen dat het geld op legale wijze is verkregen en dat er schenkingsbelasting over is of wordt betaald.
ronron1212
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je ook uitgezocht hoe dat werkt als het geld naar het buitenland gaat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://vorige.nrc.nl/krant/article1620431.ece/Adriaan_Hiele_beantwoordt_vragen_over_geld
fisbel
9 jaar geleden
Inprincipe goed antwoord, maar er zijn uitzonderingen op de algemene regels voor schenking / schenkbelasting. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/bijzondere_situaties_waarin_u_geen_schenkbelasintg_betaalt/de_schenker_woont_al_langer_in_het_beuitenland/
ronron1212
9 jaar geleden
Die uitzondering van 10 jaar ok bedankt fisbel
Overmaken zal het probleem niet zijn. Maar er moet wel schenkbelasting over de schenking worden betaald. Het maakt hierbij geen verschil of de schenking aan familie is of aan derden. De gewone vrijstellingsbedragen gelden: € 2092 voor familieleden / derden en € 5229 voor ouder - kind. Zie bron 2.

Informatie van de Belastingdienst:
U betaalt geen schenkbelasting als degene van wie u de schenking krijgt, niet in Nederland woont op het moment dat hij u de schenking geeft.

U moet wél schenkbelasting betalen als de schenker:
* een Nederlander is en nog geen 10 jaar buiten Nederland woont
* een buitenlander is die in Nederland woonde en nog geen heel jaar uit Nederland weg is. Zie bron 1.

Toegevoegd na 21 minuten:
Er kunnen ook situaties zijn dat de ontvanger in het buitenland geen schenkbelasting is verschuldigd. De constructie die u kiest voor het overmaken lijkt op die van de pakezelconstructie: u krijgt het geld op uw rekening gestort en maakt het over aan het familielid van de schenker.
Ik raad u deze constructie ten zeerste af. Werkt frauduleuze toestanden in de hand. Waarom maakt de schenker het bedrag niet zelf over aan de familie? Heb daar nare dingen van gezien.

Een optie voor de kennis zou kunnen zijn om niet in 1 keer een groot bedrag (via u) te schenken, maar bedragen binnen de vrijstellingsgrenzen, bijvoorbeeld 4 keer per jaar € 500.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraagsteller heeft het over € 12.000,- en niet over € 2.000,-
bovendien verteld hij niet of het zijn familie is of dat het familie van die iemand is. dit kan een groot verschil maken om het wel of niet te doen.
fisbel
9 jaar geleden
Mijn toevoeging betreft het vermoeden van pakezel / geldezel: frauduleus in de meeste transacties. Het lijkt erop dat cimbolu slechts intermediair is / bemiddelaar in het doorsluizen van het geld dat op zijn / haar rekening wordt gestort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je toevoeging helemaal klopt fisbel.
Ík zou er niet aan beginnen.
erotisi
5 jaar geleden
Maar vraagsteller zal toch geen schenkbelasting hoeven te betalen lijkt me, dat is toch altijd de ontvanger die de schenkbelasting betaalt en die woont in Turkije......? Misschien dat het dus wel in Turkije is belast.....