Als ik mijn kamer onderverhuur (met toestemming van mijn huisbaas) en ik ingeschreven blijf bij de gemeente etc. behoud ik dan mijn recht op stufi?

Ik wil mijn kamer tijdelijk onderverhuren terwijl ik zelf bij mijn vriend in ga wonen (wat ik nu praktisch gezien ook al doe). Ik blijf gewoon ingeschreven op het adres en mijn post blijft daar ook komen. Mijn huisbaas vindt het prima, in principe gaat dus een kennis van mij in de kamer wonen die de huur aan mij betaalt en ik betaal dat weer aan mijn huisbaas. Echter, zou ik hiermee in problemen bij de DUO?

Ik sta gewoon ingeschreven bij de gemeente dus dat is geen probleem, maar als ze aan huis komen checken en iemand anders woont in mijn kamer is dat dan geen risico? In principe zou ik er dan namelijk aan verdienen omdat ik stufi krijg omdat ik uitwonend ben en praktisch gezien geen huur betaal (of hooguit een deel aan mijn vriend als ik daar permanenter ga wonen). Heeft er iemand ervaring met dit soort dingen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je je inschrijft bij je vriend blijf je ook gewoon een uitwonende beurs houden.
fisbel
9 jaar geleden
U vertelt maar het halve verhaal. De ontbrekende helft is de reden waarom u zich niet wilt laten inschrijven bij uw vriend. Ik kan er twee bedenken: u wilt de kamer nog even aanhouden omdat de relatie met uw vriend stuk kan gaan - daar is iets voor te zeggen. Uw vriend krijgt huurtoeslag en krijgt minder of geen toeslag als u als medebewoner bij hem gaat wonen. Dat kan overigens meevallen, want de inkomensgrens huurtoeslag voor aanvrager + medebewoner is veel hoger dan voor een alleenstaande. Als u geen of een gering inkomen heeft, kan de huurtoeslag zelfs hoger uitkomen. Studiefinanciering is géén inkomen. Voor de studiefinanciering zelf maakt het niets uit of u op uw huidige adres of op het adres van uw vriend staat ingeschreven.

Antwoorden (1)

Als je uitwonend bent, dan veranderd er niets aan je studiefinanciering(tenzij je een aanvulling hebt). Waar je wel op rekening mee moet houden is de huursubsidie van je vriend (als hij dat krijgt), dat jullie fraude plegen door daar samen te wonen, zonder je daar in te laten schrijven, wat betekend dat je een grote kans loopt, dat dit ontdekt wordt en je vriend daardoor het teveel ontvangen terug moet betalen en mogelijk een boete daar bovenop krijgt. Je bent verplicht je binnen 5 dagen in te schrijven op het adres waar je woont.