Normaal gesproken wel, mits je aan de voorwaarden hebt voldaan, en het in de polis vermeld is.
Stel je hebt de auto met draaiende motor bij de patatboer staan, en bent snel naar binnen gegaan om bestelling te halen, dan zal het een lastig verhaal zijn.
Maar als de auto goed was afgesloten en jij beide sleutels kunt tonen zal het gedekt zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja de schade aan de auto door de inbraak wel, maar de spullen die gejat zijn vallen niet onder de dekking.

Soms kun je de spullen verhalen op de inboedelverzekering.
paulus811
9 jaar geleden
Nee, hier in België is er ook onderscheid, maar wij heten dat dan natuurlijk een kleine dan wel een volledige 'omnium'.

Als je een wagen least, vraagt de leasingmaatschappij meestal de wagen verplicht 'onmium' te verzekeren. Die extra premie, bovenop de BA (Burgerlijke Aansprakelijkheid, daar heb je soms ook al een BA+ in om het moeilijker te maken), bevat dan diverse onderdelen:

Schade door eigen fout; glasbraak; natuurschade; soms nog meer van dit; en apart ook diefstal (ook verschillende gradaties en dus verschillende tarieven betekenen niet altijd dezelfde dekking).

Zo werd ik ooit 'geschrapt' na twee schadegevallen van een voorruit te vervangen voor 'glasschade' en bleef ik dit nog jaren meeslepen. Toen viel mijn 'frank' (euro?) dat dit kwam doordat ik in de winter mijn voorruit van de camionette buiten overgoot met te warm water en de ruit zo broos werd. Sindsdien geen schade meer gehad aan voorruit.

Dus elke polis moet je goed bekijken en is ook te onderhandelen. Bovendien kon ik voor mijn moto GEEN diefstalverzekering krijgen binnen de omnium omdat de classificatie van het alarm niet gekend was bij de verzekeraar (nochtans ook met transponder van Kawasaki, maar was duidelijk niet thuis in moto's). Heb nu wel een extra diefstal alarm maar kreeg evenmin zo'n speciaal attest.

Diefstal is een duur onderdeel van de omnium (er is ook wel wat verzekeringsfraude op dat vlak) dus probeer altijd concreet te kijken wat JOUW concrete risico is en ga dan een goed gesprek aan met uw verzekeraar die daar meest over weet. Met bank-verzekeraars ben je op dat vlak dikwijls een heel eind verder van huis af, want die mensen verkopen ook andere dingen en verzekeringen zijn echt hun specialiteit NIET. De makelaar/tussenpersoon verdient er wel iets aan, maar volgens mij krijg je daar een juist advies voor terug en ook ben je dan meestal niet meer oververzekerd of dubbel verzekerd voor het ene en tegelijk onderverzekerd voor andere zaken.

Mocht je het iets concreter willen, zeg mij met welke maatschappij je onderhandelt en ik vraag het verder na voor u.

PS: In Nederland zijn BA verzekeringen een heel goed stuk goedkoper dan bij ons, omdat bijv. lichamelijke schade bij een verkeersongeval exuberant meer vergoed wordt dan bij ons (ik vermijd dus extra met mijn moto een ongeval te hebben op de Nederlandse wegen, leerde ik pas op de jaarlijkse dag met de NJV = Nederlandse Juristenvereniging in de mooie Breda Kerk vorig jaar).