Is het gebruikelijk dat medewerkers van buurtzorg minder uren betaald krijgen dan ze werken en volgens de CAO betaald zouden moeten krijgen?

Ik ken iemand die bij een buurtzorg-afdeling werkt en die zegt dat het daar gebruikelijk is dat de verpleegkundigen niet de uren schrijven die ze besteden aan administratieve handelingen (ruim een uur poer week) en ook niet de uren die volgens de CAO gerekend moeten worden ivm sterk wisselende en korte diensten. En dat scheelt soms ook uren per week.
Bij die afdeling wordt door een aantal collega's gesteld dat ze dit over moeten hebben voor goede zorg en dat ze anders financieel niet rond kunnen komen.

Mijn vraag is dus of het ook landelijk gezien gebruikelijk is dat verpleegkundige minder betaald krijgen dan ze feitelijk werken en waar ze volgens de COA recht op zouden hebben.

Toegevoegd na 10 uur:
Toelichting:
Buurtzorg is een vorm van zorg waarbij er geen managers zijn en geen kantoor maar waar de VPK'n in een buurtzorgcluster samen alles regelen. Dit met het idee dat zij daartoe prima in staat zijn, dat er zo ook veel overhead-kosten bespaard worden en dat zij betere zorg leveren omdat zij zo ruimte hebben om als groepje VPK-ers de zorg zelf in te kunnen richten qua vorm en tijd. Er is wel een werkgever (Buurtzorg NL).

In de door mij beschreven praktijksituatie zijn het de verpleegkundigen zelf, die vanuit zorg om het voortbestaan van buurtzorg, en door onderlinge sociale druk daartoe, niet al hun gewerkte uren schrijven en ook de toeslagen voor onregelmatig werk en de vaak voorkomende korte diensten niet aanvragen.

10 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat dit door collega's wordt gesteld maar door leidinggevenden. Wat heb je met je collega's te maken? Het hele thuiszorggebeuren is ziek. Door aanbestedingen wordt de groep het werk gegund die het het allemaal het goedkoopste doet en het gevolg is dit...

Antwoorden (2)

Cao is cao dus de werkgever moet gewoon de gewerkte uren betalen.
ronron1212
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Lijkt me ook. Vraag is echter of dat vaak niet gebeurt
ronron1212
10 jaar geleden
Mijn niet bekent heb hier ook nog niet van gehoord vakbond lijkt me hier de juiste weg.
Poet
10 jaar geleden
In de door mij beschreven praktijksituatie zijn het de verpleegkundigen zelf, die vanuit zorg om het voortbestaan van buurtzorg, en door onderlinge sociale druk daartoe, niet al hun gewerkte uren schrijven en ook de toeslagen voor onregelmatig werk en de vaak voorkomende korte diensten niet aanvragen.
Sluit me aan bij RonRon, gebeurt niet alleen in de zorg overigens, Collectieve Arbeids Overeenkomst (CAO) betekent dat je gewoon je geld moet krijgen MITS je (een voorbeeld; Je hebt iedere dag 2 x 10 minuten reistijd en je bent akkoord gegaan met je contract onder die voorwaarden, zit je toch op 100 minuten die je zelf dient te betalen per week)