We hebben twee thuiswonende kinderen van 25 en 23 jaar. Is er een toeslag voor de ouders ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Lijkt me sterk, Of ze hebben een inkomen, en zullen dus gewoon kostgeld moeten betalen voor hun verlengde verblijf in Hotel Chez Maman, of ze studeren nog en moeten het doen van hun studietoelage. Voor de ouders is er na hun achttiende in principe geen toelage meer.
Ander verhaal is het wanneer de kinderen lichamelijk of verstandelijk of psychisch iets mankeren. Maar dan zouden ze vermoedelijk primair Wajjong ontvangen.

Let op : vanaf hun 23e geldt hun inkomen ook mee voor het toekennen van eventuele huurtoeslag! Dat kan dus flinke consequenties voor je hebben.

Sinds hun 21e ben je ook wettelijk niet meer verplicht in hun onderhoud te voorzien. Als het om volstrekt normale , gezonde kinderen gaat die nog een opleiding volgen danwel deze reeds hebben afgerond, zou ik toch nog eens met ze om de tafel gaan zitten voor het praatje 'op eigen benen staan' . Want de jouwe kunnen ze financieel wellicht niet meer dragen. Sowieso zijn ze al ettelijke jaren echt medeverantwoordelijk voor de kosten van de huishouding waarvan ze deel uitmaken ; huur, vaste lasten, kosten voor levensonderhoud, de hele rambam. Of ze zich daaraan tot nu toe (hebben kunnen ) onttrekken of niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
In uitzonderingsgevallen - wanneer ze om welke plausibele reden dan ook echt niet KUNNEN bijdragen in hun eigen kosten voor levensonderhoud- kunnen ze wel een flinke aftrekpost vormen. De voorwaarden daarvoor vind je in de bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik lees in de reacties onder die link ineens dat deze gegevens verouderd zijn en nu alleen nog zouden gelden voor kinderen tot 21 jaar, In dat geval is mijn hele toevoeging plus link dus overbodig, en geldt alleen nog de rest van mijn verhaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het inkomen van kinderen onder de 23 wordt ook meegerekend als inkomen, maar tot een bepaald bedrag is dat vrijgesteld.
http://www.nibud.nl/inkomsten/tegemoetkomingen/huurtoeslag.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Marleen voor je antwoord. De oudste studeert nog en de jongste werkt als stukadoor met een 0 uren contract. Ik moet echt met ze praten ! gr.