Waarom stallen banken hun geld bij de ECB?

Als de banken daar toch rente over moeten betalen waarom stallen ze het dan toch nog bij de ECB? Als antwoord lees je dan bijvoorbeeld 'Omdat het ‘stashen’ van geld onderaan de streep meer kost aan beveiliging en verzekeringen tegen bijvoorbeeld brand of inbraak dan dat ze kwijt zijn bij de ECB.'. Het lijkt erop dat ze werkelijk bankbiljetten naar de ECB brengen die kun je immers verbranden en stelen. Maar is het niet voornamelijk giraal geld dat wordt overgeboekt naar de ECB?

https://www.banken.nl/nieuws/21702/nederlandse-banken-verloren-al-22-miljard-door-negatieve-rente-ecb

4 jaar geleden
in: Bankieren
7.3K

Antwoorden (1)

Overliquiditeit. Wanneer de liquiditeiten binnen een bank ten opzichte van zijn vereisten te hoog zijn spreekt men van overliquiditeit.
Commerciële banken houden een rekening-courant aan bij centrale banken. Alle overliquiditeit moet worden aangehouden ofwel op deze rekeningen bij centrale banken of op de zogeheten depositofaciliteit. Overliquiditeit blijft dus per definitie bij de centrale bank. Een individuele bank kan haar overliquiditeit verminderen door bijvoorbeeld geld uit te lenen aan andere banken, activa aan te kopen of namens haar klanten geld over te maken, maar het bankstelsel als geheel kan dit niet: de liquiditeit eindigt altijd bij een andere bank en dus op een rekening bij de centrale bank. Het is een op zichzelf staand of met andere woorden GESLOTEN systeem.
4 jaar geleden
mmesman
een jaar geleden
Staat nu mijn spaargeld bij de ING of bij de ECB?
SimonV
een jaar geleden
Het is onbekend wat de ING met jouw spaargeld heeft gedaan. Misschien gebruikt voor een hypotheek of andere lening. Of (tijdelijk) bij de ECB. Banken kunnen geld dat ze niet nodig hebben parkeren bij de ECB.