Kan ik mijn bankzaken hier in Nederland ook voortzetten met een buitenlandse bank?

Dus gewoon je dagelijkse dingen, je woont en werkt hier maar je maakt gebruik van een buitenlandse bank.

3 jaar geleden
in: Bankieren
14.9K

Antwoorden (1)

Dat ligt er sterk aan welke bankzaken je doet. Ik heb zelf een bankrekening in Duitsland en loop wel eens tegen problemen aan en dan staat de klantenservice je (in mijn geval) in het Duits te woord. M.a.w. je moet wel de taal beheersen want ook de teksten op de pagina zijn natuurlijk in de taal van het land van de bank.

Ook automatische incasso's kunnen soms niet omdat de leverancier alleen vergunning heeft om van een Nederlandse bank te incasseren. En sommige leveranciers hebben er problemen mee dat het geld langer onderweg is en om die reden niet van een buitenlandse rekening incasseren.

Een ander probleempje was de app voor de bankzaken die niet in de Nederlandse app store (Apple) stond, dan moet je dus op de buitenlandse app store kunnen om te downloaden.

Voor mijn Duitse bankrekening moest ik mij ter plekke legitimeren, anders kon de rekening niet geopend worden. Even een scan van een paspoort mailen is er dus vaak niet bij.

En voor saldi boven 100.000 staat de overheid garant, maar alleen voor bedragen op Nederlandse bankrekeningen. In het buitenland zal die garantie anders zijn, denk nog maar even terug aan de ellende die klanten van de Icesave bank destijds hadden.

M.a.w. ja het kan, maar je haalt je naar mijn mening onnodige problemen op de hals zonder er veel voordeel van te hebben.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Deskundig antwoord!
paulus811
3 jaar geleden
@SimonV, dank je, ook voor de +
Utrecht
3 jaar geleden
En online betalen met iDeal werkt ook niet met een niet-Nederlandse bankrekening....