moet ik een eigen WA verzekering afsluiten wanneer ik bij de ouders van mijn vriend woon?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor je voertuig wel. Voor je aansprakelijkheidsverzekering is dat twijfelachtig Verzekerden in gezinsverband zijn:
de verzekeringsnemer;
zijn/haar echtgeno(o)t(e) of geregistreerde partner;
de met hem/haar in gezinsverband samenwonende personen;
hun minderjarige kinderen;
hun meerderjarige, ongehuwde kinderen die bij hen inwonen of voor studie uitwonend zijn;
hun (groot-, schoon)ouders, ongehuwde bloed- en aanverwanten die bij hen inwonen;
hun logés;
hun huispersoneel (voor zover hun aansprakelijkheid verband houdt met werkzaamheden voor de verzekerde).
Onder de alleenstaandendekking vallen, naast de verzekeringsnemer, alleen logés en huispersoneel. Bij enkele aanbieders (Univé, Polis Direct) vallen kinderen onder de 14 ook onder een alleenstaande-polis. Ik adviseer je even contact op te nemen met je verzekeraar, tenzij je niet bij de ouders van je vriend ingeschreven staat (in dat geval val je onder de verzekering van je ouders tot je zevenentwintigste jaar) om dit na te vragen. Je bent meestal geen aanverwant als je niet getrouwd bent of geen geregistreerd partnerschap bent aangegaan. Mogelijk val je wel onder de logés, maar dat weer niet als je bij het gezin in de woning bent ingeschreven. Neem geen risico dat je schade aanricht en niet verzekerd bent.
http://www.consumentenbond.nl/aansprakelijkheidsverzekering-particulieren/extra/dekking-aansprakelijkheidsverzekeringen/

Antwoorden (2)

Nee, pas wanneer jd 18 word.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Wie is jd? Nergens staat dat vraagsteller onder de 18 is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus? Dat is wel het antwoord jd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als vraagsteller 20 is is jouw antwoord: Nee, pas als je 18 wordt?
De wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA) moet je afsluiten voor elk motorvoertuig. Wanneer het gaat om jouw voertuig, hoef je alleen een adreswijziging door te geven. Ik ga er dan vanuit dat het voertuig verzekerd is; het heet immers WA, dus *wettelijke* aansprakelijkheid. Dat betekent dat het verplicht is.

Als het je gaat om het gebruik van een voertuig van de ouders van je vriend, hangt dat een beetje af van hun verzekering en van hoe vaak jij ermee rijdt. Als je er af en toe in rijdt, ben je gewoon verzekerd. Als jij feitelijk de standaard bestuurder bent en het voertuig staat niet op jouw naam, dan moeten zij dat doorgeven bij hun eigen verzekering. Daar kunnen ze je opgeven als 'regelmatige bestuurder'. Als jij het voertuig overneemt en het dus op jouw naam komt te staan, moet je zelf een verzekering afsluiten.

Nu hebben mensen het vaak over WA (dus: wettelijke aansprakelijkheid) als ze eigenlijk AVP, aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren bedoelen. Deze verzekering is niet verplicht, dus er is geen sprake van de *wettelijke* aansprakelijkheid zoals die geldt bij motorvoertuigen. Maar mocht je eigenlijk de AVP bedoelen, dan hangt dat af van de verzekering van jouw ouders of verzorgers, die van die van de ouders van je vriend, EN jullie exacte situatie. Minderjarige kinderen zijn vrijwel altijd meeverzekerd op de AVP van hun ouders, ook als ze niet thuis wonen. Meerderjarige kinderen zijn soms wel en soms niet meeverzekerd, sommige verzekeringen dekken de aansprakelijkheid sowieso wanneer kinderen nog thuis wonen, ook als ze meerderjarig zijn. Anderen dekken de aansprakelijkheid van meerderjarige kinderen die niet thuis wonen zolang zij studeren. Voor wat betreft de verzekering van de ouders van je vriend, hangt het ook af van hun verzekering. Logees zijn voor zover ik weet bij elke verzekering meeverzekerd, maar hoe ruim er gedacht wordt over wie "gezinsleden" zijn, dat verschilt nogal per verzekering. Sommige verzekeringen dekken alleen de gezinsleden, anderen ook inwonende familieleden of alle bloed- en aanverwanten die in hetzelfde huis wonen. Daarbij ga ik er trouwens vanuit dat zowel jouw ouders/verzorgers als de ouders van je vriend een AVP hébben, want die verzekering is natuurlijk - in tegenstelling tot die voor motorvoertuigen - niet verplicht.