Er komt hiervoor geen wetgeving; Wel is het zo dat een winkelier of bedrijf je kan verplichten met pin te betalen als je wat wilt kopen. Pinnen en contact geld zijn allebei wettige betaalmiddelen, en er staat in de wet nergens omschreven dat betalen altijd per contacten moet kunnen. Er is alleen omschreven dat een winkelier/bedrijf een wettig betaalmiddel moet gebruiken en accepteren, in dit geval mag het dus ook alleen Pin zijn.

Dus in zekere hoogte is het al verplicht indien een bedrijf dit als regelgeving heeft (vaak ook i.v.m. een eventuele overval komt dit steeds vaker voor, zodat er geen contact geld is op de locatie).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan wel. Als je in een winkel wat koopt en die bieden je alleen het wettige betaalmiddel PIN aan, dan zal je toch echt moeten pinnen. Indien je dit niet wilt dan zal je van je aankoop moeten afzien. Zo heeft de Telfort ook een aantal winkels waar je alleen kan pinnen... zie http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/detail/article/alleen-nog-pinnen-in-telefoonwinkel/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dan wel vervelend voor mensen die niet kunnen pinnen, iemand in een rolstoel kan meestal niet bij het pinautomaat en al zeker het beeldscherm niet lezen, er zijn veel ouderen die niet willen of kunnen pinnen, gewoon omdat ze verknocht zijn aan hun knip, maar ook de angst daarvoor.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het weigeren van een wettig betaalmiddel (wat dat gebeurt in dit geval) MAG wel, maar dan moet dat bij de ingang van de winkel duidelijk zijn vermeld. Ik geloof dat er alleen een uitzondering is gemaakt voor het weigeren van de (wettelijk toegestane) munten van 1 en 2 cent, omdat die praktijk dermate wijdverbreid is dat iedereen geacht kan worden hiervan op de hoogte te zijn.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Spekkiebekkie
Lijkt me ook dat dit gewoon kan, er zijn ook winkels waar je alleen contant kan betalen, terwijl pinnen een wettig betaal middel is. Als ze je niet mogen verplichten alleen maar te pinnen, mogen ze je ook niet verplichten alleen maar met cash te betalen. Waar valt chipknip eigenlijk onder? Het gaat wel vervallen, maar het is nog steeds op diverse plaatsen bruikbaar.

Andere antwoorden (1)

Nee, er LIGT geen wet; je kunt niet iemand verplichten een pinautomaat te nemen; zou de prijs daarvan gelijk omhoog schieten. En wie zou dat dan moeten? Niet te definiëren.