Hoe veel zicht tijd? Zie omschrijving.

Ik had boekjes gekocht. Maar ik wil ze terugbrengen, want die hadden ze al. Op sommige bonnetjes staan 14 dagen en op sommige 8 wat is wettelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

wettelijk is wat er op het bonnetje staat.

Als je iets koopt hoeft de winkelier het niet terug te nemen, tenzij dat is aangegeven. Het wordt een ander verhaal als het artikel kapot is in de verpakking, maar daar gaat het hier niet over.
14 jaar geleden
Wettelijk is 0 seconden. Een koop in een winkel is definitief, er bestaat geen recht om dingen 'op zicht' te nemen en dan weer terug te brengen. Gelukkig houden de meeste winkeliers vrijwillig wel een ruilperiode aan, maar dat zijn ze niet verplicht.

De grote uitzondering is koop op afstand, bijvoorbeeld via internet of catalogus. In dat geval heb je zeven werkdagen de tijd om de koop te ontbinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het omruilen is geen recht maar een gunst
ieder winkelier mag zelf bepalen welke omruiltijd hij hanteerd.
daar over is geen speciale wet voor wel voor defetce of niet goed werkende apparaten daar gelden wel regels voor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wet zegt "koop is koop". Als je iets mag terugbrengen, de koop mag ontbinden, is dat een gunst van de verkoper. Overigens is de verkoper wel gebonden aan de door haar gegeven termijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn geen wettelijke regels daarvoor.gelukkig als we iets verkeerds hebben gekocht dat we het terug kunnen brengen.er zijn ook winkels die geen geld terug geven maar een tegoed van de waarde wat je had gekocht.je kan niks tegen doen als je het niet mee eens bent elke winkel heeft zijn eigen "regels"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat aan alle verplichtingen is voldaan is de koop gesloten
rechten koper.
- artikel moet geleverd worden volgens overeengekomen
leveringsvoorwaarden of indien niets overeengekomen
gelden de algemene lverings en betalingsvoorwaarden.
-artikel moet gevrijwaard zijn van aanspraak van derden.
overeenkomst mag niet zijn aangegegaan onder dwang, dwaling of bedrog
Beide personen moeten rechtspersonen zijn en overeenkomsten mogen aangaan.
plichten koper
Hij moet het gekochte conform de overeengekomen condities betalen.
De koop is geldig als het dat artikel betreft, bij grote partijen hoeft natuurlijk niet voor elke koffieboon een nieuwe overeenkomst te worden gemaakt maar men geeft dan een type monster (waar je ongeveer op kunt rekenen maar wel binnen gestelde marges) of een uitval monster (dat is een heel klein beetje van de werkelijke partijk zeg maar van de stapel.
Beide partijen het eens zijn over prestatie en werder prestatie dus over produkt en prijs, Mocht achteraf blijken dat aan een of meer van bovenstaande niet is voldaan dan kan de koop ontbonden worden door de rechter.
Via de rechter kan de verkoper betaling afdwingen.
Het gegeven dat u product al heeft kan geen reden zijn koop nietig te verklaren men mag uit coulance overwegingen uitgaan van klantvriendelijkheid maar noet van wanprestatie.