De permanent of vaste afgevaardigde.
Een vaste afgevaardigde van een vakorganisatie, dit wil zeggen een personeelslid dat regelmatig en doorlopend de beroepsbelangen van het personeel behartigt en als zodanig erkend wordt door de overheid, is van rechtswege – doorlopend – met vakbondsverlof (artikel 71, 3°, en 77, §1, KB van 28 september 1984).

De "vaste afgevaardigde" moet vooraf als zodanig erkend zijn door de overheid. De erkenning van een personeelslid als vaste afgevaardigde moet door de overheid waaronder hij ressorteert op aanvraag van een verantwoordelijke leider van zijn vakorganisatie worden verleend. Zij verlaten hun administratie en worden permanent ter beschikking gesteld aan de vakorganisatie. (Art. 73 - 77 KB)

De overheid die een personeelslid als vaste afgevaardigde erkent, geeft hem een legitimatiekaart af. Mits de vaste afgevaardigde in het bezit van zijn kaart is, kan hij alle aan zijn vakorganisatie toegekende prerogatieven uitoefenen (vb. deelnemen aan onverschillig welk onderhandelings- of overlegcomité, stappen doen in het gemeenschappelijk belang van het personeel, een personeelslid ter zijde staan, vakbondsberichten uithangen, aanwezig zijn bij selecties, …). De vaste afgevaardigde heeft hiervoor geen doorlopende opdracht of oproeping nodig.