Als aow uitkering minder dan € 300 is, wordt aow dan ook gekort als je iemand in huis neemt ?

ik krijg maar een aow uitkering van ca. € 250. wordt er dan nog gekort als ik iemand in huis neem ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe komt het dat je zo weinig aow ontvangt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk is weinig AOW opgebouwd wegens langdurig woonachtig in het buitenland tijdens "werkzame" jaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan moet er een aanvullende bijstand zijn want anders kun je hier niet van rond komen en op bijstand kan gekort worden als er nog een persoon bij komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oeps vergeten erbij te vermelden dat de persoon die erbij komt dan wel een inkomen moet hebben om gekort te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
100% AOW krijg je als je op je AOW leeftijd 50 jaar in Nederland hebt gewoond. Als je met 67 met AOW gaat dan tellen de jaren vanaf 17 voor de opbouw van je AOW. Ieder jaar dat je niet in Nederland hebt gewoond gaat je AOW met 2% omlaag. Dus als je 10 jaar in het buitenland hebt gewoond krijg je maar 80% van het AOW bedrag.

Antwoorden (2)

Buiten het feit dat dit wel een heel mager AOW bedrag is, is het antwoordt voorlopig nee. Tenminste tot 2016 wordt er niet gekort op de AOW als men een mede betaler in het huishouden heeft. Wil je alles 100% weten neem dan contact op met het SVB. Deze kunnen je alles precies vertellen! Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
U verwart een aantal zaken. Een alleenstaande AOW-er krijgt een AOW voor alleenstaanden (70% minimumloon) Een AOW-er die samenwoont met een volwassene krijgt een AOW voor gehuwden (50% minimumloon) Dit voor zover er sprake is van een gemeenschappelijke huishouding. Als een AOW-er samenwoont met een eerste graad bloedverwant, zoals een ouder met een meerderjarig kind is er voor de AOW-er nu nog de AOW voor alleenstaanden. In ieder geval tot 1 juli 2016 zal geen sprake zijn van een kostendelersnorm in deze situatie. Wat er na 1 juli 2016 gaat gebeuren is onder andere afhankelijk van de uitkomsten van nader onderzoek. Lees: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow/wijzigingen-in-de-aow In de situatie van vragensteller zal er dus nu al, volgens vigerende wetgeving, wijziging van AOW-inkomen alleenstaande (70%) naar AOW-inkomen voor partners (50%) plaatsvinden. De kostendelersnorm is in deze situatie alleen van toepassing voor zover er aanvulling is vanuit de bijstand (AIO)
Ja, ook AOW-inkomen wordt evenredig gekort als u iemand in huis neemt. U krijgt dan een AOW voor gehuwden. En daar een evenredig deel van.

Als er een commerciële relatie tussen u en de medebewoner is, wordt er niet gekort. Er moet dan een huurcontract worden opgesteld. Korting vindt dus alleen plaats als er sprake is van een gezamenlijke huishouding.

Er ontbreekt informatie of u een AIO-aanvulling hebt. De inwoning kan zeker consequenties hebben op aanvullende bijstand.
fisbel