Wat gebeurt er met euro munten zoek raken op straat?

Er zijn wel eens mensen die 1 of 5 cent op straat mieteren met de gedachten 'Oh is toch maar 1 cent' maar vervolgens verdwijnt dit geld. Wat gebeurt er met de waarde van het geld en hoe kan de bank weten dat die munt niet meer in omloop is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De bank interesseert het geen cent ! Pas als er edn tekort aan bepaalde munten of biljetten ontstaat word er weer bij gedrukt . Hoe merken dat er een tekort op ! Door grote winkel bedrijven vragen munt geld op ( wisselgeld ) en is dat bij banken niet meer voorradig dan wordt overwogen de Perzen aan te zetten . Ook zonder tekort gebeurt dat dan is het een politieke keuze . De girale geld voorraad dus het geld wat nooit in munten of biljetten komt wordt tegenwoordig niet door een tegen waarde in goud gedekt :( zo veel goud is er gewoon niet ! In de wereld . Dus de waarde en de hoeveelheid is politiek monetaire kwestie . Dus als jij je euro verliest ben jij hem kwijt maar de staat niet . Andersom toen de gulden mocht worden omgeruild tegen euro's kwamen ze miljoenen guldens te kort vooral de briefjes van grote coupures misschien in de sokken van opa en oma ? ?? Of door branden ? Of ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks voor je uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (1)

Die raken niet zoek. Die raap ik op, en steek ze in mijn zak.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jij bent niet de enige, ik doe dat ook.