Waar moet ik op letten als mijn broer bij mij komt inwonen ?

Ik heb een koopwoning waar ik met mijn vrouw en kind woon. Wij hebben geen schulden, 1,5 full time inkomen.
Mijn broer komt ongeveer 1 jaar bij ons wonen op zolder.
Zijn er eventuele financiele/belasting technische zaken waar ik aan moet denken ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

U zegt geen huur te berekenen. Dat betekent dat uw broer gratis woont. U schenkt hem als het ware de huurbetaling die normaal zou zijn bij het verhuren van de zolder. De schenkvrijstelling is € 2092 per jaar. Als het verhuren van de zolder marktconform € 3000 per jaar zou opleveren, zou u aangifte schenkbelasting moeten doen. Dat is de wet. Het is echter helemaal niet zo gek om een klein bedrag bijvoorbeeld € 100 per maand te vragen voor het inwonen. En daarmee voldoet u ook nog eens geheel aan de wet. Toegevoegd na 2 minuten: Er zijn verder vanwege de inwoning van de broer geen fiscale consequenties. Ook niet als u een koopwoning zou hebben met hypotheekrenteaftrek. Evtl. huurbetalingen tot €4748 zijn vrij. En ook niet voor eventuele toeslagen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100