Waar moet ik op letten als mijn broer bij mij komt inwonen ?

Ik heb een koopwoning waar ik met mijn vrouw en kind woon. Wij hebben geen schulden, 1,5 full time inkomen.
Mijn broer komt ongeveer 1 jaar bij ons wonen op zolder.
Zijn er eventuele financiele/belasting technische zaken waar ik aan moet denken ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zet in elk geval wat dingen op schrift.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan gevolgen hebben voor de zorgtoeslag mocht je broek een te hoog inkomen hebben. Verder alleen een mondje meer te voeden die ook gebruik maakt van de stroom en watervoorzingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We krijgen geen zorgtoeslag dus dat zal dan geen probleem moeten zijn. Verder vraag ik denk ik geen geld voor inwoning, blijft toch je broer he. En die paar liter water en wat extra eten zal me een zorg zijn. Daar loopt je niet echt op leeg.

Het beste antwoord

U zegt geen huur te berekenen. Dat betekent dat uw broer gratis woont. U schenkt hem als het ware de huurbetaling die normaal zou zijn bij het verhuren van de zolder. De schenkvrijstelling is € 2092 per jaar. Als het verhuren van de zolder marktconform € 3000 per jaar zou opleveren, zou u aangifte schenkbelasting moeten doen.
Dat is de wet. Het is echter helemaal niet zo gek om een klein bedrag bijvoorbeeld € 100 per maand te vragen voor het inwonen. En daarmee voldoet u ook nog eens geheel aan de wet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn verder vanwege de inwoning van de broer geen fiscale consequenties. Ook niet als u een koopwoning zou hebben met hypotheekrenteaftrek. Evtl. huurbetalingen tot €4748 zijn vrij. En ook niet voor eventuele toeslagen.
fisbel