Waarom moet ik inklaringskosten betalen voor een kledingstuk uit Amerika?

Omdat ik geen creditcard heb heeft mijn schoonzoon een kledingstuk voor mij besteld in Amerika. Het is geen merkkleding. De waarde was $ 35,99. Mijn schoonzoon besteld vaker spullen uit Amerika of China ed. Hij heeft nog nooit iets hoeven te betalen. Waarom nu wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dan heeft hij mogelijk bij de eerdere keren geluk gehad dat de douane het pakket niet heeft onderschept of gecontroleerd, ofwel was de waarde steeds onder de 22 euro. Tot dat bedrag worden namelijk geen invoerrechten/btw in rekening gebracht, en als de douane niets hoeft te doen, dan hoeft het vervoersbedrijf ook geen inklaringskosten in rekening te brengen.
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
Inderdaad óf een waard onder €22 óf gewoon een kwestie van geluk hebben. Het formaat en labelling van het pakket kan ook wel van invloed zijn. Een envelop die eruit ziet als privé post zal niet snel geopend worden. Een pakket met duidelijk een webshop als afzender en een customs sticker die aangeeft wat erin zit (en de waarde) zal vrij zeker opgemerkt worden door de NL douane.