Wat kan ik doen als een crediteur een afbetaling voorstelt, waaraan ik niet kan voldoen?

Door een onverwacht hoge rekening van een dierenarts (afgerond 300 euro), heb ik een afbetalingsvoorstel gedaan bij uwnota.nl. voor 25 euro per maand, te starten per september 2014. Dit bedrag kan ik per februari 2015 met nog eens 25 euro verhogen, omdat ik dan net klaar ben met een andere afbetaling. Zij doen mij echter een tegenvoorstel voor een afbetaling van maximaal 4 maanden. Ik moet per omgaande reageren en heb vandaag de mail pas binnen. Dit voorstel kan ik echter niet opbrengen. Heb een minimuminkomen en kan al amper rondkomen en ben alleenstaande ouder. Ik zie geen andere manier dan bij mijn eigen voorstel te blijven, daar ik niet in de schulden wil komen, maar het netjes wil afhandelen. Heb ook geen mensen om me heen die me financieel kunnen bijstaan helaas. Elk advies is welkom. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Antoni
9 jaar geleden
Het lijkt mij het beste bij jouw voorstel te blijven. Het tegenvoorstel is een VOORSTEL, dus als ik het goed begrijp geen VERPLICHTING. Door bij jouw voorstel te blijven geef je aan dat je van goede wil bent en dat je wil meewerken aan een oplossing. Als je daarbij uitlegt, dat je echt niet méér kan betalen, bestaat er een kans dat men toch akkoord gaat. Geef ook aan dat je meteen bereid bent om meer af te betalen als je (weer) meer inkomsten hebt. Het grootste probleem voor jou is nu, dat je de komende tijd financieel gezien geen enkele ruimte meer (extra) hebt. Als er nu nog iets anders gebeurt op financieel gebied, dus als je opnieuw een hoge rekening ontvangt, kan je die niet meer betalen. Dan moet je opnieuw schulden maken en dat probeer je net te voorkomen. Ik raad je daarom aan op alle mogelijke manieren te proberen deze situatie te verbeteren. Neem contact op met organisaties die je structureel kunnen helpen, zodat jouw financiële situatie snel verbetert en je meer financiële ruimte hebt en houdt. Maak je gebruik van alle mogelijke vergoedingen die je kan ontvangen? Is een andere baan met een hoger inkomen mogelijk? Enzovoort. Probeer creatief te zijn in het vinden van oplossingen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet hoe die site werkt, maar ik zou als ik jou was proberen om (ook) persoonlijk contact op te nemen met die dierenarts en/of iemand die voor de dierenarts de (financiële) administratie doet. Ik zou een persoonlijk gesprek aanvragen, zodat je je situatie kunt uitleggen en zoals Antoni hier boven mij al aangeeft, je je goede wil kunt tonen. Als je heel duidelijk maakt dat je echt wel wílt betalen maar dat op dit moment niet kúnt, maak je de meeste kans dat men zal proberen om een oplossing met of voor jou te vinden. Anders schakelen ze straks een incassobureau in en krijg je nog hogere kosten. Zolang bij je schuldeiser duidelijk is dat het echt geen onwil is, heb je op zijn minst een kans om dat te voorkomen. Misschien willen ze zelfs de rekening verlagen voor je. Daar zou ik trouwens niet rechtstreeks om vragen, maar het zou natuurlijk geweldig zijn als ze dat zelf zouden voorstellen omdat ze wel duidelijk jouw bereidheid zien om te betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zouden er trouwens geen particuliere fondsen zijn voor dit soort situaties? Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat een dierenliefhebber zoiets vastlegt in een testament of een fonds. Misschien eens googelen? Als alternatief, al twijfel ik of dat verstandig is en of ik dat zelf wel zou doen, zou je kunnen voorstellen om iets waardevols in onderpand te geven. Alleen moet je zoiets natuurlijk alleen doen wanneer je wéét dat je je rekening kunt afbetalen (tenzij je het kunt missen..) en dat goed laten vastleggen. Zoals gezegd: ik twijfel of dat überhaupt wel verstandig is, misschien zou je over zoiets advies kunnen vragen bij het Juridisch Loket?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lieve mensen, ik heb geen structurele betalingsproblemen en heb daarbij ook geen hulp nodig. Het enige is deze rekening en het lukt me maar niet om tot een oplossing te komen. Ik heb vanaf het begin contact met zowel de dierenkliniek (deze trekt lekker overal haar handen vanaf, want het is niet in hun handen :-/ en uwnota.nl wil me maar niet tegemoetkomen. Man man het gaat om 2 maanden extra betaling. het kan voorkomen dat ik in een financieel gat val waar ik niet meer uit kan komen. Heb contact gezocht met dierenbeschereing en andere instanties waarvan ik denk dat ze me kunnen helpen, maar geen succes. ben letterlijk aan de goden overgeleverd en ik vind het verschrikkelijk. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Antwoorden (4)

Dan kun je weinig. Een dienstverlener hoeft niet akkoord te gaan met een betalingsregeling. Als de dienstverlener definitief niet wil ingaan op je verzoek zal hij waarschijnlijk een incassoprocedure starten. In het slechtste geval wordt na een uitspraak van de rechter een deurwaarder ingeschakeld die beslag komt leggen.

Heel misschien kun je een beroep doen op de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (Wsnp). De voorwaarden daarvoor staan in de bronsite. Ik zeg 'heel misschien' want vaak gaat het dan om problematische schulden en meer dan één rekening.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Computoon, bedankt voor uw reactie. Ik heb verder geen schulden. Het gaan om 2 onverwacht hoge rekeningen die ik niet ineens kan betalen, geen structurele schulden of rekeningen. Aan WSNP heb ik in dit geval niets. Bedankt voor uw reactie in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ze niet sterk staat begrijp ik wel, maar ze kan nog wel een ander tegenvoorstel doen. Ze verwerpen je optie om het in tien termijnen te betalen, maar je zou even kunnen nagaan of wellicht i.p.v. 25 euro akkoord zouden kunnen gaan met een bedrag van bijvoorbeeld 40 euro. Uiteraard begrijp ik dat ik dat voor de vraagsteller een lastige situatie is en dat beetje extra ook lastig is, maar het lijkt me beter dan welke maand 75 euro te moeten betalen (uiteindelijk maakt het niet uit, maar het is wellicht iets dragelijker om 40 te betalen dan 75).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een voorstel gedaan om het in 6 maanden te betalen ipv de 4 die ze mij door de strot willen duwen. Verder dan dit kan ik gewoonweg niet gaan. Als ze hiermee niet akkoord gaan heb ik gewoon een probleem en echt waar, dat interesseert ze totaal niet. Ook de betreffende dierenarts heeft er schijnbaar geen enkele boofdschap aan. het gaat niet om onwil of wat dan ook. 2 maandjes extra betalen dat is alles, maar is blijkbaar toch wel heel erg moeilijk. En wat kan hun het nou schelen of je daarvan in de moeilijkheden komt?
Als de eiser niet akkoord met je voorstel, kun je aan familie of vrienden vragen je dit voor te schieten en aan hen het bedrag in termijnen terug te betalen. Kan dat ook niet?
Neem dan contact op met de afdeling Sociale Zaken van uw gemeente voor schuldhulpverlening. U kunt ook naar het Juridisch Loket of het maatschappelijk werk. Zij kunnen u in contact brengen met een erkende schuldhulpverlener. Zo voorkomt u dat u bij ondeskundige of onbetrouwbare aanbieders belandt. Een schuldhulpverlener:
helpt u uw geldzaken weer onder controle te krijgen;
stelt met u een plan op om van uw schulden af te komen;
stelt een betalingsregeling op die u aan de schuldeisers kunt voorleggen.
Wettelijke schuldsanering (Wsnp-traject)
In het uiterste geval kunt u een beroep doen op wettelijke schuldsanering. Bij wettelijke schuldsanering stelt de rechtbank een saneringsplan op. Schuldeisers moeten hieraan meewerken. Dit is geregeld via de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp).
Geweldig dat je de verantwoording voor het verzorgen van je huisdier nakomt, hou dat wel vol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Crea, bedankt voor uw reactie. Zoals ik al in mijn bericht schreef heb ik geen mensen om me heen die me financieel kunnen helpen, anders had ik hier mijn vraag niet gesteld. Heb daarnaast verder ook geen schulden of structureel problemen met betalen van rekeningen. WSNP is dan ook geen optie. En zeker blijf ik verantwoording houden voor de zorg van mijn katten (heb ook nog een kat met suikerziekte), ze zijn mn alles, maar je kan als mens maar zover gaan als mogelijk is. De grens is nu wel bereikt financieel, maar wil het toch graag oplossen. In ieder geval bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, de laatste zin was me ontgaan. Mogelijk ben je lid van een kerkgemeenschap, daar willen ze ook nog wel eens hulp bieden. Kun je niets verkopen op Marktplaats, of op kinderen passen uit de buurt? Zo niet, schrijf dan een nette brief, waarin je je situatie uitlegt, maak duidelijk dat je geen andere mogelijkheid hebt, maak een plan van betaling, zet ook in de brief wanneer en hoeveel je op welke datum, welke maand je kunt betalen. Hopelijk ziet de dierenarts dan in, dat je geen andere mogelijkheid hebt en van goede wil bent. Stuur die brief bij voorkeur aangetekend.
Succes en sterkte.
Wat vervelend dat je in zo'n lastig parket zit.
Een ding: wat je ook doet, blijf in gesprek. Laat wat van je horen, geef een reactie. Als de andere partij niets van je verneemt, gaan ze misschien stappen nemen die je beter had kunnen voorkomen.
Wijs het voorstel (vriendelijk) af, leg uit waarom je dat doet en vraag om een herzien voorstel of doe zelf een tegenbod. Laat zien dat je van goede wil bent, maar vertel waarom je niet de mogelijkheid hebt om te doen wat ze vragen.
Als zij het voorstel schriftelijk hebben gedaan, is het verstandig ook schriftelijk te reageren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Deskundig, bedankt voor uw reactie. Ik heb de dierenarts zojuist aangeschreven met een noodkreet. Wellicht kunnen zij iets betekenen en me helpen naar een oplossing te zoeken. Nooit geschoten is altijd mis en ik blijf zeker in gesprek met dat bedrijf en heb ze al uitgebreid uitleg gegeven over mijn financiele situatie en waarom ik niet meer kan doen dan wat ik al voorstelde, maar ik weet uit ervaring vroeger, dat dit soort bedrijven vaak gewoon keihard zijn en je gewoon moet doen wat zij voorstellen en anders gooien ze een torenhoge incassoprocedure erop en dan ben ik echt ver van huis en dat wil ik kostte wat kost voorkomen. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laten we hopen dat dit iemand is met een hart, niet alleen voor dieren maar ook voor mensen.
Heel veel sterkte, het gaat vast goed komen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw antwoord is het beste, alleen zou ik het schriftelijk doen, liefst aangetekend. Wel een verdiende plus :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel Crea, wat aardig om te zeggen. En inderdaad een goede aanvulling om het aangetekend te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo allemaal, ik heb zojuist te horen gekregen (alles gaat schriftelijk ofwel via mail) van de dierenarts dat ze niks voor me kan betekenen. Wel hart voor dieren hebben, maar voor mensen niet zo denk ik dan. Het bedrijf wil verder niet akkoord gaan met mijn voorstel voor afbetaling in 6 maanden ipv 4. Ben dus gewoon de klos. Fijn dat die mensen ook zo meewerken aan een oplossing uit de financiele problemen te blijven ipv daarvan sleuren ze je lekker de financiele afgrond in, want tja die 2 maanden doen hun echt de das om....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat triest.
Van een kale kip kan je niet plukken zei mijn grootmoeder altijd. Dom dat ze dan voor het risico kiezen om straks met lege handen te staan en niet het geduld kunnen opbrengen om jou de gelegenheid te geven om ze volledig te betalen.
Sterkte met het verder verloop. Misschien dat het, doordat je in ieder geval je goede wil hebt getoond, nog mee wil vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja erg triest. In deze toch al moeilijke tijden hebben mensen nog steeds geen hart en nog steeds geen boodschap aan hoe jouw financiele situatie is. En dan voor 2 maanden zeg. Straks gaan ze een incassoprocedure opstarten en dan ben ik helemaal van huis en daar ben ik als de dood voor. Nog meer kosten en voor wat? En waarom nou toch? In ieder geval allemaal bedankt voor alle reacties en het meedenken.
Ik heb even gezocht, en uiteindelijk dit gevonden:
http://amsterdam.dierenbescherming.nl/noodfonds

Als voorbeeld. Verschillende afdelingen van de dierenbescherming hebben zo'n noodfonds, speciaal voor mensen met een minimuminkomen. Misschien zijn er hiernaast ook nog particuliere fondsen, daar zou je eens op kunnen googelen. De Dierenbescherming in jouw regio weet dat vast ook wel.

Los hiervan: houd in elk geval contact. Zoals ik in mijn reactie al schreef, ken ik die site niet, maar zou ik altijd aanraden om ook persoonlijk contact te houden. Hoewel het verstandig is om brieven aangetekend te versturen in zo'n situatie kost dat ook weer geld, je zou dus ook brieven persoonlijk af kunnen geven en om een ontvangstbevestiging kunnen vragen aan de balie. Daarnaast zou ik ook aanraden om een persoonlijk gesprek aan te gaan. Dus letterlijk met elkaar om de tafel gaan zitten, zodat jij je bereidheid toont om de rekening uiteindelijk te betalen. Zolang maar duidelijk is dat je wil WILT maar simpelweg niet KUNT betalen op dit moment, kun je mogelijk voorkomen dat er een - nog duurdere - rekening komt van een incassobureau. Dan is namelijk niet alleen de rekening nog duurder, maar ook het persoonlijke contact weg: de enige opdracht van zo'n incassobureau is het innen van de rekening, en zo'n bureau heeft nu eenmaal geen of weinig boodschap meer aan jouw persoonlijke omstandigheden. De dierenarts waar jij bekend bent met misschien wel verschillende dieren, heeft dat hopelijk wél. Houd dus altijd contact, en toon je bereidheid.

Daarnaast zou ik ook een aanvraag doen bij een noodfonds, en je dierenarts laten weten dat je daarmee bezig bent. Zo laat je zien dat je alles doet om uiteindelijk de rekening te kunnen betalen. Een dierenarts met een goed hart zal mogelijk uit zichzelf nog de rekening wat verlagen, of in elk geval jou de tijd geven om in termijnen af te betalen.

Succes, en hopelijk kun je er samen uitkomen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zie dat je de aanvraag samen met je dierenarts moet doen. Ik weet niet of dat geldt bij alle afdelingen, maar dan blijf je sowieso nauw samenwerken:

"Mocht u de kosten voor medische behandeling (het gaat hier dus niet om kosten van jaarlijkse inentingen en sterilisatie of castratie, aangezien dit kosten zijn die te voorzien zijn als u een huisdier neemt) van uw huisdier niet zelf kunnen betalen omdat u een minimum inkomen heeft, dan kunt u voor dit Noodfonds in aanmerking komen. U kunt een formulier in overleg met uw dierenarts invullen (..)"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
dierenfond dat gaat er om dat als je dier hulp nodig heeft en jij dat niet kan betalen dat heeft toch niets met afbetalingsregelingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, maar dat is wel een mogelijkheid voor VS om deze situatie op te lossen. Een dierenarts zal waarschijnlijk ook deze mogelijkheden kennen, en hopelijk meedenken voor het oplossen van dit probleem. VS is duidelijk op zoek naar advies voor deze specifieke situatie ("elk advies is welkom") en niet enkel naar informatie over betalingsregelingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken en zoeken. De dierenbescherming kan me niet helpen en tegenwoordig zijn de zgn noodfondsen ook leeg. Dus ook daar geen oplossing. Ik ben steeds in contact geweest en blijf dat ook met zowel het bedrijf als de dierenkliniek, maar vooralsnog nog geen oplossing. Ik blijf het gewoon net zo lang proberen en anders heb ik gewoon vette pech en kom ik in een financieel gat terecht. Dat juist in deze moeilijke tijden, mensen/bedrijven zo star en zo onbereidwillig blijven is een hard gelag maar wel de werkelijkheid. Ik wordt er persoonlijk niet goed van. Je toont bereidheid, goede wil, schrijf deze en gene aan, zoek naar een oplossing maar het gaat allemaal maar omm één ding en dat is geld. Bedankt allemaal voor het meedenken en advies.