kan ik als lid van een hockeyclub de jaarrekening op vragen?

Ik doe dit jaar mijn profielwerkstuk en hiervoor is het erg handig als ik de jaarrekeningen heb van een aantal hockeyclubs in Nederland. Echter heb ik vele clubs al gemaild maar willen ze deze niet openbaar maken. Nu vraag ik me af wanneer ik zelf lid van de vereniging ben, moeten ze dan niet mij de jaarrekening laten zien wanneer ik hier om vraag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Googel even: "hockey vereniging jaarrekening" en je vindt er tig
Poet
9 jaar geleden
Houdt ermee rekening dat de velden soms eigendom zijn van de gemeente en dan dus niet in de boeken staan. En dan dus ook niet de afschrijving of reservering voor vervanging ervan. Als ik jou was zou ik eens kijken wat je een goed jaarverslag vindt en de betreffende penningmeester bellen met evt vragen daarover.
Ik was ook eens PM van een HC en vond het altijd leuk om mensen uitleg te geven over de financiën.
Tel nr van de PM staat vaak wel op de site v/d club
Poet
9 jaar geleden
Oja, als lid heb je te allen tijd recht om de ALV-stukken in te zien. Bel daarvoor de secretaris even op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reacties @poet echter is het belangrijk dat ik de jaarrekening krijg van clubs die in de hoofdklasse spelen en juist deze kan ik dan net niet vinden op google.
Ook heb ik het secretariaat van al die clubs met de vraag om de jaarrekening door te sturen alleen wil niemand dit doen.

Het beste antwoord

Ja. Dit volgt uit Burgerlijk Wetboek 2:48 (zie hieronder): balans, staat van baten en lasten + toelichting en een jaarverslag. Er is geen recht op inzage in/controle van de onderliggende boekstukken, dat is de taak van de raad van commissarissen, de accountant of, als die er niet is, de kascommissie.

Artikel 48 Het bestuur brengt een jaarverslag uit

1.Het bestuur brengt op een algemene vergadering binnen zes maanden na afloop van het boekjaar, behoudens verlenging van deze termijn door de algemene vergadering, een jaarverslag uit over de gang van zaken in de vereniging en over het gevoerde beleid. Het legt de balans en de staat van baten en lasten met een toelichting ter goedkeuring aan de vergadering over. Deze stukken worden ondertekend door de bestuurders en commissarissen; ontbreekt de ondertekening van een of meer hunner, dan wordt daarvan onder opgave van redenen melding gemaakt. Na verloop van de termijn kan ieder lid van de gezamenlijke bestuurders in rechte vorderen dat zij deze verplichtingen nakomen.

2.Ontbreekt een raad van commissarissen en wordt omtrent de getrouwheid van de stukken aan de algemene vergadering niet overgelegd een verklaring afkomstig van een accountant als bedoeld in artikel 393 lid 1, dan benoemt de algemene vergadering jaarlijks een commissie van ten minste twee leden die geen deel van het bestuur mogen uitmaken. De commissie onderzoekt de stukken bedoeld in de tweede zin van lid 1, en brengt aan de algemene vergadering verslag van haar bevindingen uit. Het bestuur is verplicht de commissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te tonen en de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de vereniging voor raadpleging beschikbaar te stellen.

3.Een vereniging die een of meer ondernemingen in stand houdt welke ingevolge de wet in het handelsregister moeten worden ingeschreven, vermeldt bij de staat van baten en lasten de netto-omzet van deze ondernemingen.

Toegevoegd na 4 minuten:
'Opvragen" in de zin "ik stuur een mail en ze sturen 'm me toe": dat hoeft niet. Het is voldoende als de algemene ledenvergadering er kennis van heeft kunnen nemen. Daarvoor is de jaarvergadering, waarbij je -als goed lid- natuurlijk aanwezig bent. In de uitnodiging voor zo'n jaarvergadering staat gewoonlijk een zin dat de 'stukken' op die-en-die datum van-dan-tot-dan en voorafgaand aan de vergadering ter inzage liggen. Ze kunnen ook nog worden gepubliceerd in bijv.het clubblad.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Jammer want ik heb er voor mijn profielwerkstuk natuurlijk niets aan om ze alleen in te zien.... Dan maar hopen dat er iemand van het bestuur wel mee werkt.