Maakt het qua hoeveelheid studiefinanciering uit welk niveau je doet binnen het MBO?

Ik doe een niveau 3 opleiding maar ik kwam erachter dat mijn gegevens op DUO niet kloppen, daar staat namelijk dat ik niveau 4 doe. Ik weet niet hoe en waarom dat er staat, en ga maandag bellen om het te wijzigen. Maar heeft dit invloed op de hoeveelheid van mijn stufi of maakt het niet uit welk niveau je doet binnen het MBO? Goed om te weten misschien: ik krijg al het minimale van (volgens mij) 79 euro per maand.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
volgens mij maakt dat niet veel uit, het word bepaald aan de hand van het inkomen van je ouders

Antwoorden (3)

Nee, dat maakt niet uit. Er zit wel verschil in de hoogte met MBO en de studiefinanciering met HBO of universiteit. Iedereen heeft recht op de basisbeurs, of je een aanvullende beurs krijgt, is afhankelijk van het inkomen van je ouders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de hoogte van uw studiefinanciering maakt het geen verschil of u niveau 3 of niveau 4 doet. De basisbeurs voor een thuiswonende MBO-student is bij beide niveaus € 79,04.

Het bedrag voor een uitwonende student is hoger. De hoogte van een aanvullende beurs is afhankelijk van het belastbaar inkomen van je ouders. Je ouders zullen waarschijnlijk teveel verdienen om in aanmerking te komen voor een aanvullende beurs.

Kortom: niveau MBO 3 of 4 maakt voor de hoogte van de studiefinanciering geen verschil.
fisbel
9 jaar geleden
Nee dat maakt niets uit. Je krjjgt je stufi naar aanleiding of je thuiswonend of uitwonend bent, je ouders gescheiden of bij elkaar zijn, en naar het inkomen van je ouders. In het slechtste (of beste) geval krijg je rond de €75, als je gezinssituatie 'gezond' is. En in het beste (of slechtste) geval kan het tot bijna €500 zijn als je uitwonend bent, je ouders gescheiden en geen baan hebben.
Er zal ongetwijfeld wel verschil zitten tussen MBO, HBO en WO opleidingen, maar binnen het MBO niet:)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb hier helemaal geen verstand van, maar ik vind het zo raar dat het zou uitmaken of je ouders nu gescheiden zijn of niet. Wat maakt dat nu uit? Het maakt toch geen verschil of het nu zo is dat de moeder 2000 bruto verdiend en de vader ook 2000 bruto als ze getrouwd zijn, of dat je ouders gescheiden zijn en de moeder 2000 bruto per maand verdiend en de vader ook?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, toch vinden zij dat daar wel verschil in zit. Als je ouders gescheiden zijn, krijg je meer. Heel raar, het zou ook niet zoveel uit moeten maken..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat is wel logisch. Als beide ouders 2000 euro verdienen en samen wonen, dan delen ze een groot deel van de vaste lasten (woning met name). Zijn ze gescheiden dan moeten er dus 2 woningen betaald worden en blijft er van hetzelfde gezamenlijke inkomen minder over om de kinderen te laten studeren.