Mijn partner zit bijna twee jaar in de ziektewet,maar heeft wel regelmatig via een uitzendbureau gewerkt.Hoe word het dagloon nu berekent?

Het viel mij op dat in een keer de ongekorte uitkering dagloon bijna 30 euro lager was dan voorheen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je vraagstelling is een beetje krom. Als je partner al langer ziek is ( bijna 2 jaar) en dus in de ziektewet zit, kan deze onmogelijk in die tijd voor een uitzendbureau hebben gewerkt. Heeft hij/zij dat wel gedaan dan was er geen sprake van ziekte. Het is of het een of het ander.

Heeft je partner voorafgaande aan de ziektewet voor een uitzendbureau gewerkt, dan is er een meer logische verklaring.
Meestal wordt in het eerste jaar van ziekte tot 90% van het bruto dagloon uitbetaald.
Soms wel zelfs 100%, maar dat is afhankelijk van de organisatie waar voor gewerkt wordt en de afspraken die in de cao gelden.
Na dat eerste ziektejaar is de werkgever nog steeds verantwoordelijk voor loondoorbetaling maar mag deze dat verminderen tot 75% van het bruto dagloon.
Na tweederde in het 2e ziektejaar mag de werkgever het door te betalen loon verminderen naar 70% van het verdiende bruto dagloon.

Blijft de werknemer dan nog ziek en vanaf 2 jaar dan komt deze onder de hoede van het UWV en moet een arbeidsgeschiktsheidskeuring worden ondergaan. Met deze keuring wordt dan bepaald in hoeverre de werknemer nog geschikt is om te werken en in welke mogelijke functie/ beroep.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik snap hem nu. In principe heeft je partner een repeterende ziektewet uitkering. De dagen of uren die hij werkt worden in mindering gebracht op zijn vastgestelde uitkering. Maar ook dan wordt er gestaffeld naarmate de duur van de arbeidsongeschiktheid voortduurt. Het uitgangspunt daarbij is het bruto uurloon dat je partner het laatst verdiende op het moment dat hij ziek werd. Het ziekengeld zal dus periodiek dalen maar nooit tot onder het bijstandsniveau.