Bestaat er een type levensverzekering waardoor vrouw en kind een "pensioen" uitgekeerd krijgen moest ik plots overlijden?

Mijn situatie: mid-40, goed inkomen. Huurhuis.

Ik zou een levensverzekering willen afsluiten waardoor mijn vrouw en kind niet in de kou komen te staan moest ik er plots niet meer zijn (geen plannen in die richting, ha, maar men weet nooit wat er gebeurt, ongeval of zo).

Ik heb wat gegoogled op "levensverzekering" maar er blijken zo veel verschillende formules te zijn dat ik het bos door de bomen niet meer zie. Kan iemand me raad geven of dit überhaupt bestaat, een levensverzekering waar ik maandelijks een premie betaal en waardoor mijn vrouw en kind na mijn "heengaan" voldoende uitgekeerd krijgen om van te kunnen (over)leven. Zeg maar een "pensioen".

Mijn zoon is pas 4 en heeft dus nog een heel lange en dure schoolcarrière voor de boeg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
zo een verzekering kost heel veel geld per maand.
SimonV
9 jaar geleden
Ik denk dat je een nabestaandenverzekering bedoelt.
L&G heeft deze:
De Nabestaanden Polis keert, bij overlijden van de verzekerde tijdens de looptijd, periodiek een bedrag uit aan de nabestaanden. De Nabestaanden Polis is volledig af te stemmen op de Algemene nabestaandenwet (Anw) en dus op uw persoonlijke situatie. https://www.landg.nl/verzekeren/nabestaanden/overlijdensrisico.html Je zou een adviseur kunnen raadplegen die de goedkoopste verzekering in jouw situatie kan uitzoeken. Deze adviseur moet tegenwoordig onafhankelijk zijn: je betaalt hem/haar gewoon voor z'n/haar adviesdiensten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Net deze site even bekeken en voor een looptijd van 30 jaar, eenmalig uit te keren bedrag van 100.000 Euro, zou me dat een maandelijkse premie van 20 Euro kosten. Valt nog mee. Zou me toch een stuk rustiger voelen te weten dat mijn vrouw & kind niet in de kou komen te staan als mij wat overkomt. Ik zie dat het een Nederlandse maatschappij is, bestaan zo'n zaken ook in België?

Antwoorden (1)

Ja, dat heet een direct ingaand nabestaanden pensioen. Is gewoon een overlijdensrisicodekking waarbij het te verzekeren kapitaal voor weduwe en (half)wezen gebaseerd wordt op het benodigde bedrag per maand.

In plaats van een kapitaal ineens kan ook gekozen worden voor een periodieke (bijv. maandelijkse) uitkering. Dat heet dan geen kapitaaldekking maar een rentedekking.

Houdt er ook rekening mee dat - zolang kinderen onder de 18 zijn - de partner mogelijk ook recht heeft op een uitkering op grond van de Algemene NabestaandenWet (ANW).

Laat het benodigde verzekerde bedrag bepalen door een deskundige (adviseur) en laat/hem haar ook kijken naar het best passende product. Per saldo ben je dan altijd beter (en ook goedkoper!) uit dan doe het zelven via Independer

Toegevoegd na 16 minuten:
Edit: vraagsteller is Belgisch, in bron link naar Belgische aanbieder en calculator