Ben ik verplicht prepensioen aan te vragen?

Ik heb al jaren een WIA-uitkering en krijg nu formulieren van het pensioenfonds voor de aanvraag van prepensioen, een soort VUT. Dat kan me een deel van mijn pensioen gaan kosten.
Ben ik verplicht dat prepensioen aan te vragen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als u recht hebt op prepensioen dan heeft u twee mogelijkheden:
u kunt ervoor kiezen het prepensioen op te nemen tot de maand waarin u 65 jaar wordt of
u kunt blijven werken tot 65 jaar en het prepensioen laten omzetten in een hoger ouderdomspensioen.

Hoeveel prepensioen u krijgt, hangt af van uw salaris, hoeveel u werkt (fulltime of parttime) en van het aantal jaren dat u hebt gewerkt. Afhankelijk van uw geboortejaar gaat het prepensioen in op 61 of 62 jaar. Dit wordt richtleeftijd genoemd. U kunt ervoor kiezen om eerder of later met prepensioen te gaan. Als u niet meer werkzaam bent op of na de richtleeftijd, gaat het prepensioen verplicht in.
U bent niet meer werkzaam, dus dan is het prepensioen voor u waarschijnlijk verplicht.
Neem contact op met uw pensioenfonds om hier duidelijkheid over te krijgen.