Hoe breng ik mijn eigen merk op de markt?

Het gaat om een eigen gemaakte frisdrank. Momenteel heb ik er geen patent voor aangevraagd. maar waar het me op dit moment meer om gaat is hoe breng ik het op de markt?

Bij wie laat ik het frisdrank goedkeuren?
Wat moet erbij vermeld worden?
Moet het product onder een handelsnaam ingeschreven staan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.5K
Antoni
9 jaar geleden
Misschien kan de Kamer van Koophandel je helpen hiermee. Kijk voor meer informatie op www.kvk.nl.

Antwoorden (1)

Alle levensmiddelen moeten voldoen aan de Warenwet, en de NVWA, Nederlandse Voedsel en WarenAutoriteit houdt daar toezicht op.

De drank goedkeuren, wat vermelden, etc.: Kijk dus bij de Warenwet.

Als je een product wilt verkopen heeft het weinig zin als je geen "eigen" handelsnaam gebruikt en die niet beschermt. Het "moet" niet zozeer, maar zonder heeft het weinig zin. Als de drank een succes is en je hebt het niet beschermt zullen anderen proberen te imiteren (Coca Cola versus Pepsi Cola).

De antwoorden op alle vragen die je stelt zijn tamelijk ingewikkeld, er komt veel bij kijken. Patenteren kan jaren duren en kost veel geld.

Merkbescherming, dus jij bedenkt een naam voor je drank en je wilt die beschermen tegen namaak, is ook lastig en niet goedkoop: Er moet namelijk onderzocht worden of die naam nieuw is, niet al ergens gebruikt wordt en zo ja, of dat niet botst. Zo is er bedrijfskleding van het merk KLM, maar dat heeft niets met de luchtvaartmaatschappij te maken zodat beide merken naast elkaar kunnen bestaan.

Andersom, mocht iemand die Albert Heijn heette toch geen kruidenierszaak onder die naam openen omdat Ahold al heel lang geleden geregeld heeft dat zij daar de enige rechten op hebben.

Google zelf maar met de naam van je frisdrank en dan merk je gauw genoeg of er al dergelijke producten bestaan, of namen die er op lijken.

Dan je eerste vraag, Hoe breng ik het op de markt? Jij kan wel denken dat je een wereld-drank hebt gemaakt, en dat hoop ik ook voor je, maar misschien vinden te weinig mensen het lekker. Dus je zal marktonderzoek moeten (laten) doen, waarbij mensen je drank kunnen proeven en beoordelen. Eventueel kan je het qua smaak nog aanpassen.

Dat onderzoek kan je ook leren welke groepen van mensen die drank lekker vinden en waarom (sportief, ouderen, jongeren, kinderen, vrouwen, mannen, handarbeiders, ...) en daar kan je je dan in je reklame (marketing) weer op richten. Een drankje dat alleen vrouwen lekker vinden (bijvoorbeeld) kan je beter maar in geschikte bladen en TV-programma's voor adverteren.

En dan nog de verpakking ... ook daar zijn eisen voor en ook dat is een onderdeel van het imago ... kan je ook beschermen, zoals Red Bull heeft gedaan. Een flesje of blikje voor een kinderdrankje moet je heel anders maken dan voor een stoere sportdrank, misschien.

Success!