Is er een site met (vak)termen van de uitzendbranche / flexmarkt?

Ik zoek dus een lijst met (vak)termen/jargon van de uitzendbranche / flexmarkt?
Ik kan hem zelf namelijk nergens vinden.
Iets zoals wat inleners, payrolling enz. enz. inhoudt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Er is geen kant-en-klare lijst maar met zoeken op internet (op betrouwbare sites) kom je een heel eind.

Een inlener (het woord zegt het al) is iemand die een persoon inleent.
De ingeleende persoon is afkomstig van het uitzendbureau en het uitzendbureau wordt dan ook wel aangeduid als uitlener.

Payroll is geen vakterm van de uitzendwereld.
Een payroll-aanbieder neemt het personeel van een bedrijf in dienst (op papier althans) en is van deze mensen de juridische werkgever met alle rechten en plichten die daar bij horen. Verzorgen van arbeidsovereenkomsten, salarisadministratie, ontslagprocedures en alles wat daartussen zit. Personeelsgerelateerde post van de Belastingdienst en het UWV wordt ook door de payroller behandeld, daar heeft de opdrachtgever geen omkijken meer naar (is de bedoeling).

De opdrachtgever van zo'n bedrijf neemt wel de mensen aan (die dus juridisch bij de payroller in dienst komen) en stelt vast wat ze mogen gaan verdienen. Functionerings- en beoordelingsgesprekken moet de opdrachtgever ook zelf doen. Natuurlijk moet de opdrachtgever het payrollbedrijf ook betalen voor deze service.

Je zou zeggen: dat lijkt wel wat op de systematiek van een uitzendbureau. Een van de verschillen is, dat een uitzendkracht veel duurder is. Een ander verschil is, dat het werven van personeel door de opdrachtgever zelf moet gebeuren, dat doet de payroll-aanbieder dus niet. Het loon dat aan de werknemers wordt betaald, wordt bepaald door de opdrachtgever en niet -zoals bij een uitzendbureau- door het bureau.
Computoon