is een flat warmer als een huis?

ik heb het idee dat je in een flat minder hoeft te stoken, dan in een (hoek)huis. dit omdat je buren boven je, onder je, naast je 2 kanten hebt wonen. is dit waar. is een flatje daardoor warmer als een normaal huis?
heb er thuis een discussie over.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Inderdaad, in een flat hoef je veel minder te stoken dan in een (hoek)huis. Alle opmerkingen die hierboven gemaakt zijn met allerlei mitsen en maren doen niet ter zake, want als je goed wilt vergelijken, en dat moet, want dit is een algemene vraag, dien je uit te gaan van een vergelijkbare bouwkundige staat en isolatie.

De uitleg is dan vrij eenvoudig. Iedereen zal begrijpen dat een huis dat 100% geïsoleerd is geen warmteverlies heeft. In een flat zullen de boven- en onderburen over het algemeen dezelfde woningtemperatuur hebben als jij. Er is daardoor geen warmteverlies naar boven, onder, links of rechts. Geen warmteverlies is vergelijkbaar met 100% isolatie. In een flat heb je dus nog maar 2 gevels waardoor warmteverlies optreedt, de voorgevel en de achtergevel. Bij een (hoek)huis heb je door ALLE muren (behalve die gemeenschappelijk zijn met de buren) plus dak en vloer warmteverlies, hoe goed het huis ook geïsoleerd is.

Dat is het algemene verhaal, natuurlijk zijn hier 10-tallen uitzonderingen op te bedenken, bijvoorbeeld een flatwoning op de hoek of helemaal bovenin, buren die extra hard of juist zuinig stoken, bouwtechnische verschillen etc.

"Stel het is winter, het is -5 buiten en de verwarming staat uit in mijn flatje en in een (hoek)huis ook, dan is het hier toch warmer?" Klopt helemaal Allisonn. De hoekhuis eigenaren lopen zelfs grote kans dat hun leidingen dan kapot vriezen, uiteraard ook weer afhankelijk van de isolatiegraad van het huis en de lengte van de vorstperiode.

Toegevoegd na 22 minuten:
Aaanvulling:
Het antwoord met "allerlei mitsen en maren" waar ik op doelde, blijkt inmiddels verwijderd te zijn. De antwoorden van Jackd en Zebedeus waren dus niet hiermee bedoeld.

Toegevoegd na 11 uur:
Correctie:
"In een flat zullen de boven- en onderburen..." moet zijn:
"In een flat zullen de boven- onder- en zij-buren..."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank je

Andere antwoorden (2)

Ja, een flat voelt sneller warm aan.
Dit komt doordat muren, vloer en plafond warmer zijn. (afhankelijk van de plek in de flat)
In een vrijstaand of hoekhuis heb je muren die kouder zijn dan de binnen temperatuur (als het buiten koud is)

Dezelfde binnentemperatuur voelt daardoor in een flat warmer aan dan in een gemiddeld (hoek)huis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank je, maar is het dan ook officieel wat warmer? dan hoekhuis stel het is winter, het is -5 buiten en de verwarming staat uit in mijn flatje en in een (hoek)huis ook, dan is het hier toch warmer?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik woon 2 hoog in een flatje en hier is het inderdaad warmer dan in het huis van mijn moeder, met name warmer dan haar begane grond met stenen vloer.
Haar zolder is in de zomer weer niet te harden.
Ik ken iemand die 6 hoog woont, en die beweert dat ze zelfs in de winter nog maar weinig hoeft te stoken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met de verwarming helemaal uit, blijft het in je flat warmer. (als het hoekhuis tenminste niet zeer goed geïsoleerd is)
Als iedereen in de flat de verwarming uit zet, dan wordt het daar natuurlijk ook koud. @Broodjeei: vooral als degene onder je flink stoken scheelt het veel, dan heb je gratis vloerverwarming.
Dat kan maar hoeft niet. Als je 10-hoog woont dan is het daar al weer kouder (en meer wind) dan op 1-hoog. Verder ligt het aan allerlei andere zaken zoals isolatie en zo.
Maar over het algemeen heb je gelijk.