Hoeveel mag ik betalen voor het opschonen van een computer?

Een goede kennis heeft de computer opgeschoond maar wil er niets voor hebben. Ik wil hem toch wat geven. Hij heeft er een hele zaterdagmiddag aan gewerkt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een doosje Merci (chocola) is altijd aardig om te geven.

Een flesje wijn, blokje kaas, zak nootjes oid. Denk aan een wijn/nootjes pakket van de kaasboer. Dat is waarschijnlij kleuker dan geld, omdat de persoon in kwestie dit als een vriendendienst ziet. Hem geld geven is OF te weinig om zijn/haar uren echt te betalen, OF een belediging van zijn vriendschap.

Vraag hem of haar mee uit eten, het is toch een goede kennis die het leuk vond iets voor je te doen.

Mogelijk is hij met een lekkere fles wijn al heel blij. Geef in ieder geval een signaal van dankbaarheid. Ook mannen vinden een bos bloemen een leuke herinnering. Het gaat om het gebaar van waardering.

Ik doe dit soort klusjes ook wel eens voor kennissen. Ik wil er ook niets voor hebben, maar meestal komen ze dan toch aan met een flesje wijn of zo. Het is dan toch prettig als je er wat voor krijgt zodat je weet dat het gewaardeerd wordt. dat hoeft dus geen geld te zijn (liever niet zelfs), maar wel een aardigheidje, waarvan je weet dat je de ander er een plezier mee doet. Zeg tot maximaal 10 euro.

Als het een hobby van de kennis dan is een aardigheid (bioscoopbon, etentje, wederdienst, etc etc) voldoende. Is het zijn werk, dan zou je hem eigenlijk dat moeten betalen, wat jij het waard vind dat je PC weer 'als nieuw' functioneert.

Als het echt een goede kennis is, hoeft er niet per se voor betaald te worden. Met een betaling "verzakelijk" je het contact. Wellicht deed die kennis het, omdat hij je prettig in de omgang vind. Wellicht kun jij hem volgende week of maand ook eens ergens mee helpen. Maar een kleinigheidje mag natuurlijk altijd, het is ook hoe je het presenteert.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100