Hoeveel mag ik betalen voor het opschonen van een computer?

Een goede kennis heeft de computer opgeschoond maar wil er niets voor hebben. Ik wil hem toch wat geven. Hij heeft er een hele zaterdagmiddag aan gewerkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Een doosje Merci (chocola) is altijd aardig om te geven.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele zaterdagmiddag werken voor een doosje merci vind ik echt wel "mager" en bijna een belediging. Ik weet dat hij niets wilt hebben maar om echt je waardering te tonen moet je met wat beters aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als kennis zelf aangeeft het als een vriendendienst te doen, ga je daar geen uurloon of zo voor geven. Een aardigheidje als uitdrukking van je erkentelijkheid is dan prima. Samen met wat goedgekozen woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aardigheidje is prima, maar hou wel het perspectief in de gaten.
paulus811
13 jaar geleden
Ik werk wel eens een hele dag voor een vriend of kennis, voor niks noppes nada. Nou en? Een andere keer is het weer andersom. En met een doosje chocola breng je iemand niet in verlegenheid en laat je toch zien blij te zijn met de hulp. Dit is volgens mij het perspectief, iets anders kan ik er niet van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is prima en moet jij weten, en als dat de gewoonte is in jouw vriendenkring is dat prima. Maar als de vraagsteller/stelster ook regelmatig klusjes voor de computerman/vrouw zou doen is het een TOTAAL ander verhaal. Maar als die persoon een hele zaterdagmiddag voor mij aan het werk is en ik nog nooit wat voor hem heb gedaan (gewoon omdat dat nooit nodig is geweest) dan vind ik een gepaste beloning op zijn plaats. Ook al zegt die persoon dat het niet nodig is. Als ik mijn pc naar een winkel zou moeten brengen was ik veel meer kwijt geweest.
Een flesje wijn, blokje kaas, zak nootjes oid. Denk aan een wijn/nootjes pakket van de kaasboer. Dat is waarschijnlij kleuker dan geld, omdat de persoon in kwestie dit als een vriendendienst ziet. Hem geld geven is OF te weinig om zijn/haar uren echt te betalen, OF een belediging van zijn vriendschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag hem of haar mee uit eten, het is toch een goede kennis die het leuk vond iets voor je te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Edje40 bedankt. een doosje chocola of een bosje bloemen vind ik een beetje zielig overkomen.
Bovendien is een etentje samen heel gezellig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk idee. Je kunt ook zelf voor hem koken, is nog wat persoonlijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maeve, is ook leuk en gezellig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het ook helemaal met je eens, hij heeft de hele zaterdagmiddag gewerkt en als je met iets lulligs aankomt weet ik zeker dat hij denkt: "geeft dan niets".
paulus811
13 jaar geleden
Nou Edje, jij denkt dat zeker te weten omdat je misschien zelf zo bent. Van een middagje computer opschonen heb je echt niet het zweet op het voorhoofd staan hoor. En 'mee uit eten' kost al snel rond de 100 euro, dat is 25 euro per uur voor een vriendendienst. Als iemand dat bij mij zou doen, durf ik diegene nooit meer om een wederdienst te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811, mee naar de chinees of een pannenkoekenrestaurant kost echt geen € 100.00
En bovendien heb je dan allebei een hele leuke avond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel Paulus811, erg aardig van je.
Ten eerste als je op een etentje trakteert kan het inderdaad zoals Giweda zegt ook goedkoop. Je kunt voor 50,- euro heerlijk eten bij de Thai. Het hoeft geen 3 gangenmenu te zijn bij een chique restaurant. En als je met zijn tweetjes voor 50,- euro gaat eten heb je aan die persoon maar de helft uitgegeven (25,-) en je hebt een gezellige avond.
Dus waar heb je het over?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe al 5 jaar lang de aangifte inkomstenbelasting voor een vriendin van mij. Ze zegt wel elk jaar "dank je wel" maar heeft mij er nog nooit wat voor gegeven. Voor 1 of 2 keer is dat ook niet nodig, maar nu wordt met het grootste gemak een schoenendoos met rotzooi elk jaar afgegeven. Een etentje is nu wel het minst wat ze had kunnen doen, want ik ga er dit jaar mee stoppen, want nu is de lol er af.
Ook al zegt die persoon dat hij niets hoeft te hebben, het is altijd leuk om wat te krijgen. Indien die vriendin van mij naar een boekhouder zou gaan kost dat meer dan 125,-.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stephanie4, helemaal met je eens, mijn man zijn beste vriend doet dat ook voor ons en die krijgt echt wel wat meer dan een simpel dankjewel!
paulus811
13 jaar geleden
Edje40, dank je, ik ben aardig. Tuurlijk kun je goedkoop uit eten, voor minder dan een doos chocola kun je zelfs naar de Mac. Maar ik blijf het een punt vinden dat als iemand zelf zegt er niets voor te willen hebben, je diegene een bezwaard gevoel kunt geven door die persoon mee uit eten te vragen. Als men dat bij mij zou doen, zou ik voor het fatsoen wellicht tegen mijn zin in daar 'ja' op zeggen. En dan laat ik wat mijn vrouw er mogelijk van vindt als jsg een dame zou zijn, voor het gemak nog even achterwege... Maar goed, het beste antwoord mag jsg zelf kiezen. Zo werkt het gv spel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna iedereen die iets voor een vriend doet als "vriendendienst" zegt uit beleefdheid: " ik doe het voor jou voor niets hoor, je hoeft er niets voor te geven". En dan is het aan de ander om dat letterlijk te nemen of die persoon toch te verrassen. Zo werkt het levens spel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, ik snap die reacties niet, wij hebben dat pas laten doen door een kennis, Outlook deed het niet, hij is 3x geweest, (kon het eerst niet vinden) woont gelukkig vlakbij maar we hebben hem gewoon geld gegeven. Wij hebben nooit wat voor hem kunnen doen dan wil je er toch iets tegen over stellen!
Hij vond het heel leerzaam en was apetrots toen hij het gevonden had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij en ik zitten op 1 lijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook gewoon zijn dat die anderen die het er niet mee eens zijn gewoon "gierig" zijn. Of zeg ik nu iets heel slechts?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van 19 euro bij de Chinees/Japanner kan ik 3,5 keer eten. Zo'n 6 euro per keer dus... :)
paulus811
13 jaar geleden
Nou Stephanie, je zegt inderdaad iets heel slechts en ik draai het om door te zeggen dat degene die er wel iets voor wel hebben inhalig is. Een vriendendienst is een vriendendienst, geklets dat daar iets tegenover moet staan, laat staan iets met een bepaalde waarde. Als vrienden mij midden in de nacht bellen, stap ik uit bed en ga ze helpen. Dat doen ze ook voor mij. Daar krijg ik niks voor en ik wil er ook echt niks voor. En ik snap best dat de vanzelfsprekendheid dat er jaarlijks een doos met boekhoudrommel wordt gedumpt om aangifte te doen, geen vriendendienst meer genoemd kan worden, maar hier gaat het over het eenmalig opschonen van de pc. En geef vooral wat je zelf wil en vraag van mijn part een Ferrari als iemands aangifte doet, maar ga degene die daar anders over denkt hier niet als gierig bestempelen want dan sla je de plank volledig mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Stephanie4 "gierig" gaat denk ik wel wat te ver. Je kunt ook niet in iemand zijn portemonnee kijken. En er is natuurlijk verschil tussen wat Paulus zegt over het over en weer helpen van vrienden (wat natuurlijk gratis is) dan het voorbeeld van jou. Dan vind ik ook dat je daar voor beloont moet worden.
Neem nou mij: Ik ben ontzettend handig en zit in mijn vrije tijd altijd te klussen. Als een vriend/vriendin mij belt om even een deur in te komen hangen (klusje van een 2 uurtjes) dan regel ik dat even voor ze en hoef ik daar niets voor te hebben. Maar als er een hele verbouwing moet gaan plaatsvinden dan ga ik daar natuurlijk niet hele weekenden voor niets staan te werken. Want voordat je het weet sta je elk weekend bij je vrienden (die je dan ook plotseling heel veel hebt) te werken voor niets. Dus om jezelf te beschermen vraag je geld voor je aangifte Stephanie4 of heb je gewoon plotseling geen tijd meer.
paulus811
13 jaar geleden
Edje40, in de laatste reactie kan ik me prima vinden. Even een klusje om iemand op weg te helpen is inderdaad iets heel anders dan een complete verbouwing. Wie had dat ooit gedacht ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn, eind goed al goed, goed begin van de dag, ha,ha";)"
Ik ga nu even klussen, onbetaald en onbeloond bij mezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik val van mijn stoel van verbazing :) En de zon schijnt ook nog :) hahahhaha
Giweda, jij bent goed bezig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;)" :)"" :)"
Mogelijk is hij met een lekkere fles wijn al heel blij. Geef in ieder geval een signaal van dankbaarheid. Ook mannen vinden een bos bloemen een leuke herinnering. Het gaat om het gebaar van waardering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe dit soort klusjes ook wel eens voor kennissen. Ik wil er ook niets voor hebben, maar meestal komen ze dan toch aan met een flesje wijn of zo. Het is dan toch prettig als je er wat voor krijgt zodat je weet dat het gewaardeerd wordt. dat hoeft dus geen geld te zijn (liever niet zelfs), maar wel een aardigheidje, waarvan je weet dat je de ander er een plezier mee doet. Zeg tot maximaal 10 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een hobby van de kennis dan is een aardigheid (bioscoopbon, etentje, wederdienst, etc etc) voldoende. Is het zijn werk, dan zou je hem eigenlijk dat moeten betalen, wat jij het waard vind dat je PC weer 'als nieuw' functioneert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het echt een goede kennis is, hoeft er niet per se voor betaald te worden. Met een betaling "verzakelijk" je het contact. Wellicht deed die kennis het, omdat hij je prettig in de omgang vind. Wellicht kun jij hem volgende week of maand ook eens ergens mee helpen.

Maar een kleinigheidje mag natuurlijk altijd, het is ook hoe je het presenteert.