Hoe werkt belastingaangiften met tweedehandse kledinghandel?

De website van de belastingdienst is niet duidelijk maar ik wil wel gewoon eerlijk belastingaangiften doen over mijn inkomsten. Nu is de vraag, hoe werkt belastingaangiften met tweedehandse kledinghandel? Denk hierbij aan is het margegoederen of iets anders? En hoeveel betaal je dan.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Je koopt iets in voor 20 euro en je verkoopt het voor 30 dan moet je btw afdragen over het verschil dus over de winst 10 euro. Dat is dus 21 % * 10 = 2,10 dus de verkoopprijs is dan 32,10.
Je inkomsten belasting is alle winst minus de eventueel nog andere kosten.
paulus811
8 jaar geleden
Was het maar zo simpel ronron1212. Ten eerste neem ik aan dat het inkoop van particulieren betreft, dus einkoopadministratie is er niet
ronron1212
8 jaar geleden
Over de inkoop hoeft geen btw te worden verrekend. Paulus811
Dat je administratie moet voeren is duidelijk. Van elke inkoop moet je een bon maken.
Maar de berekening is zoals ik het zeg en staat ook op de belastingsite. Als het te moeilijk is moet je een boekhouder in schakelen die zal je dan precies vertellen wat je wel en hoe moet vastleggen om de berekening te kunnen maken. Niets ingewikkelds aan gewoon administratieve vastlegging is een vak. Paulus811 met 35 jaar ervaring weet ik waar ik het over heb.

Antwoorden (1)

Btw gaat inderdaad via de margeregeling

Voor de inkomstenbelasting gaat het zoals bij ieder bedrijf, alleen hoef je bij in- en verkoop de btw er niet uit te halen.

De btw kun je handmatig berekenen bij de btw-aangifte en boek je als negatieve omzet.