Mag je spullen kopen en gelijk doorverkopen op marktplaats?

Stel, ik koop een fiets in voor euro 200. Deze zet ik gelijk weer op marktplaats en verkoop deze dan voor euro 300. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die fiets is na de koop jouw eigendom en kun je die doorverkopen. Als je de fiets door heling hebt verkregen, dus door het kopen van een gestolen fiets waarvan je wist dat die was ontvreemd door de verkoper, dan mag dat niet.

Antwoorden (1)

Ja hoor dat mag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er staat nergens dat het niet mag. De meeste handeleren kopen iets in en verkopen het dan duurder weer door.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Het mag, maar dan moet er wel belasting over de winst betaald worden... http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/belasting/bijverdienen-loonbelasting-betalen.325421
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook als het om een tweedehands fiets zou gaan?
SimonV
9 jaar geleden
Nee, dan niet. Je mag je eigen spullen gewoon verkopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amicitia Wel als jij meerdere tweedehands fietsen in en verkoopt. Daar lijkt de vraag over te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
OK, ik snap het. Ik denk dat je bedoelt dat je geen handeltje in tweedehands spullen kan beginnen zonder BTW op de winst te betalen.
In België hoef je als particulier volgens mij nooit BTW te betalen op iets dat je nieuw of tweedehands gekocht hebt en weer doorverkoopt, gewoon omdat de BTW op het nieuwe product al ooit betaald werd. En hoeveel van die zaken je verkoopt doet er dan niet toe. Het wordt anders als je van het tweedehands product een ander product maakt. Dan is er 'toegevoegde waarde'. Zo is er bv. een bedrijf dat oude vlaggen opkoopt om er handtassen en laptop-tassen van te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
BTW en belasting over winst (uit onderneming) zijn twee verschillende dingen. BTW zal je wellicht niet hoeven te betalen als tweedehands inkoper/verkoper. Maar als jij 50.000 euro winst trekt uit de verkoop van fietsen die je voor 200 euro op de kop tikt en voor 300 euro weer kwijt raakt, wil de belasting daar geld van zien, althans ze zullen willen dat je er melding van maakt. Zo niet wordt 2de hands handel de mooist witwaspraktijk ooit. Een supermarktketen kan ook moeilijk zeggen dat zij de btw al betaald hebben dit jaar. De belastingdienst wil ook wel weten wat zij voor winst hebben behaald dit jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik moet het toegeven, MrTomaat. Ik weet niets af van geld of zakendoen. Gelukkig heb ik daar op mijn werk ook weinig of niets mee te maken. Maar, vandaag toch weer iets bijgeleerd.