iemand vraagt of ik elke week grote geldbedragen die ik van haar ontvang naar het buitenland wil sturen is dit legaal?

ik heb een email ontvangen van iemand dat ze elke week grote geldbedragen op mijn rekening zet en of ik die dan wil doorsturen naar het buitenland en ik mag zelf 20 procent van het bedrag houden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een vreemde? Ik zou oppassen met dit soort praktijken, je weet het niet, maar het lijkt een luchtje te hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is zeker niet illegaal om geld naar het buitenland te sturen. Als het een aflossing betreft bijvoorbeeld. Maar ja het blijft wel de vraag waarom zij het dan niet zelf die kant op stuurt. Met Pay Pall is het veiliger trouwens. Lijkt me niet handig dat jouw bankrekening bekend wordt in het buitenland waarvan je degene niet kent.
Er zijn hier al eerdere topics over geweest; http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/overig/geld-overmaken-anders-strafbaar.382841
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat denk je zelf? Je bent zo geld aan het witwassen en de politie komt achter jou aan, de ander is waarschijnlijk verdwenen als dat gebeurt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees het antwoord van Amadea en huiver. NOOIT doen. Je gaat gegarandeerd 'nat', en JIJ bent degene die voor alle consequenties opdraait.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat denk je zelf, dat Sinterklaas echt bestaat?
Sorry dat ik misschien een beetje sarcastisch reageer maar ik mag toch hopen dat je zelf ook snapt dat die geen zuivere koffie kan zijn.\
Niet op ingaan dus!! In de prullenbak met die mail.
Amadea
9 jaar geleden
Als reactie op Tjidske: Mogelijk is het nog beter om die mail niet te verplaatsen naar de prullenbak, maar door te sturen naar het politiebureau in jouw woonplaats. Wellicht dat zij kunnen achterhalen waar vandaan het bericht kwam, en zo op een spoor komen van de criminelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn helaas nig steeds mensen die er in trappen helaas. Een vriendin van mij stopte met werken omdat ze dacht dat ze rijk zou worden zo. Ik waarschuwde haar dat ik het niet vertrouwde, toch deed ze het. Ze is diep in de problemen geraakt. Dit was al in 1995.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Behalve dat deze transacties illegaal zijn denk ik dat de mails meestal gelogen zijn. Het is een lokkertje en ze mikken op iets anders. Misschien willen ze alleen jouw bankgegevens.

Antwoorden (4)

Niet op ingaan. Dit is niet legaal en het is gewoon oplichterij!!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Bovendien weet men dan jouw bankgegevens en kunnen ze jouw rekening plunderen. Dus echt niet op ingaan!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet doen is witgewassen geld, en jij gaat ermee in de problemen komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat is absoluut niet legaal maar wordt bankrekeningfraude genoemd.

Steeds meer jongeren worden slachtoffer van criminelen die via de bankrekeningen van deze jongeren geld witwassen. Met een financiële beloning in het vooruitzicht geven de scholieren toestemming grote bedragen tijdelijk op hun rekening te zetten. Zodra de bank dat merkt, moet de jongere het vaak alweer verdwenen geld terugbetalen. Met een enorme schuld tot gevolg. Ook hangt de jongere een zware straf boven het hoofd wegens fraude. De politie en banken waarschuwen jongeren hier dan ook nadrukkelijk voor.

Criminele organisaties benaderen scholieren regelmatig met een smoes of ze geld op hun bankrekening mogen storten. De criminelen doen dit om illegaal verkregen geld wit te wassen. Stemmen de jongeren in? Dan krijgen ze een aanzienlijk geldbedrag op hun bankrekening gestort. De jongeren krijgen de opdracht het geld op te nemen en af te dragen aan de ronselaar. Als beloning voor het gebruik van de rekening stellen de criminele organisaties een leuk geldbedrag in het vooruitzicht. Dat wordt meestal niet uitbetaald, omdat de ronselaar dan al met de buit is verdwenen.

De gevolgen voor de jongeren (en hun ouders) zijn ingrijpend. De pakkans vanuit de banken is namelijk zeer hoog. De jongeren draaien op voor de schade, die vaak oploopt tot duizenden euro’s. Ook worden de jongeren strafrechtelijk vervolgd. Met als gevolg: een forse schuld met bijbehorende afbetalingsregeling en een strafblad. Verder kunnen deze jongeren acht jaar lang geen gebruikmaken van financiële diensten van banken. Ze kunnen dan bijvoorbeeld geen lening afsluiten of een nieuwe rekening openen. Dat laatste is zeer lastig als de jongeren geld gaan verdienen en hun werkgever het salaris niet kan overmaken. De criminelen en ronselaars proberen uit zicht van de politie te blijven, waardoor het moeilijk is ze op te sporen.
Amadea
9 jaar geleden
Geld ontvangen en sturen naar buitenland is natuurlijk niet illegaal. Zolang alles wit gebeurt.
Maar wees gerust, die bedragen ga je echt niet krijgen!
Wat de praktijk is, zodra je er op ingaat, komt er ineens een email dat je, om dit mogelijk te maken, ineens een bedrag moet gaan betalen... een of andere fee ofzoiets, bijvoorbeeld voor de notaris, douana.. etc etc. En daar blijft het niet bij, steeds weer komen dat soort emails, dat er iets onverwachts is opgetreden, en dar er ineens wat kosten zijn, en of je dat nog even wilt betalen! Mensen blijven daar intrappen, omdat ze al zoveel geinvesteerd hebben, en omdat ze hebberig zijn.

Lees meer over dit soort fraude hier: http://419scam.org/