Als ik geen aanslagbiljet krijg van de belastingdienst, wanneer ben ik dan toch verplicht om aangifte te doen?

Iedereen die een automatisch bericht van de belastingdienst ontvangt, moet een belastingaangifte indienen.

Mensen die geen bericht ontvangen, zijn in sommige gevallen ook verplicht om aangifte te doen., maar wanneer dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Voor 1 april...

Toegevoegd na 19 uur:
Ja, mea culpa! Nu zie ik je vraag ineens anders. Wanneer moet je toch aangifte doen als je geen formulieren krijgt? :$

Je bent volgens mij verplicht om aangifte te doen als je meer moet betalen dan een bepaalde minimum bedrag. Zou je ff moeten controleren op de site van de belastingdienst... Wat ook in eerste instantie had gekund, belastingfoon o.i.d. :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha! Een min?! En toch is het zo... Of je moet een link naar een betrouwbare bron die anders beweert. Zal ik mn antwoord verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Klopt. Ik denk alleen dat hij de vraag anders bedoeld heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is toch:Maar wanneer dan en daar geeft ons vliegtuig correct antwoord op en we kennen haar al wel zo lang,dat we weten wanneer ze ergens de draak mee steekt!
En misschien wil Disp even toelichten in welke sommige gevallen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat Disp het zou toelichten zou wel het beste zijn. Wanneer kan echter ook bedoeld zijn als 'in welke situatie' en dat was mijn interpretatie, vandaar mijn antwoord hieronder, nadat ik MH natuurlijk wel een plusje gaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, oke... Nu zie ik het.
De datum is dan eveneens 1 april van het jaar volgend op het desbetreffende belastingjaar, mijn voorganger had het bij het juiste eind.

Als je je echter in plaats van de datum af zou vragen in welke situatie je verplicht bent om aangifte te doen als je geen biljet ontvangt dan ligt het net iets anders natuurlijk.

Je bent verplicht belasting te betalen, in de regel (particuliere inkomstenbelasting, terwijl je in loondienst bent) betaal je die belasting via de voorheffing (loonheffing). Als dat klopt is er niets aan de hand en hoef je geen aangifte te doen.

Als je buiten de voorheffing nog belasting verschuldigd bent (bijvoorbeeld als je vermogen hebt, of als je als freelancer of zelfstandige hebt gewerkt of zo) dan ben je verplicht uit eigen beweging aangifte te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen bericht ontvangt, hoef je geen aangifte te doen. Je kán wel aangifte doen, als je denkt dat je iets terug moet krijgen.
14 jaar geleden
Als je denkt dat je Inkomstenbelasting verschuldigd bent ben je gehouden (=verplicht) om binnen 6 maanden na het betreffende jaar aan de inspecteur een verzoek te doen om je een uitnodiging tot het doen van aangifte te sturen. Dit staat in de wet. Je kunt je er dus niet aan onttrekken. Maar je kunt ook gewoon het programma downloaden en de vragen beantwoorden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel dus het aangifteprogramma IB 2009.