Klopt de hoogte van deze uitkering voor een gehandicapte?

Ik werd net geattendeerd door een kennis van mij, dat zijn vrouw maar 300 euro per maand krijgt als uitkering.

Ze heeft een WIA uitkering zegt hij. Dit leek mij echt heel erg weinig voor iemand die bij elke stap geholpen moet worden, zelfs naar de WC. Dit komt door een hersenbloeding, en ze zal nooit meer helemaal herstellen.

Het lijkt mij heel sterk dat ze deze vrouw maar 300 euro per maand geven, aangezien je daar niet eens een huis voor zou kunnen huren. Laat staan de rest van haar levensonderhoud.

Kan iemand mij vertellen hoe ze bij het UVW op 300 euro uitkomen? De man van deze vrouw is trouwens ZZP'er en verdient gemiddeld 50.000 per jaar(moest er wel 25000 van terugbetalen aan de belastingdienst vorig jaar). Wellicht dat dat van belang kan zijn.

En het lijkt mij ook dat deze man valt onder mantelzorger, of komt hij daarvoor niet in aanmerking omdat hij teveel verdiend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

De WIA wordt berekend op je laatst verdiende loon, 70% krijg je daarvan als je 100% bent afgekeurd. Het kan dus zijn dat deze dame weinig uren heeft gewerkt per maand, met een laag inkomen. Dan blijft er weinig over. Ben je alleenstaand, of heb je samen met je gezin een laag inkomen en weinig eigen vermogen? Dan is het mogelijk een aanvulling te krijgen, in dit geval zal dat niet gebeuren omdat de man de vrouw kan onderhouden.
De man zal zeker mantelzorger zijn, als er een gezond persoon in huis woont, dan wordt gekeken hoeveel uur deze persoon kan helpen, na berekening hiervan wordt gekeken hoeveel hulp mevrouw nodig heeft en met deze gegevens wordt bepaald hoeveel en of mevrouw in aanmerking komt voor thuishulp. Mantelzorger zijn wordt niet betaald, de man moet dit dus gratis doen, ook als hij minder of geen inkomen heeft. De uren die de man in kan vullen, komt er geen hulp in huis. Voor klusjes die niet door de man gedaan kunnen worden, kan er wel hulp komen, maar alleen tot een bepaald inkomen, waar de man (denk ik) boven zit. In 2015 worden deze regels weer aangepast. Als je vragen hebt over je uitkering, dan kun je die stellen bij het UWV.
Een beperking of handicap hebben, maakt je dus niet rijk.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dus ja, mogelijk klopt het wel. Het UWV hersteld ieder jaar teveel of te weinig uitbetaalde uitkeringen ook.